Östeuropa. Gotta love it.

Skägg.
10 Chambers
Östeuropa. Gotta love it.

Medan stora delar av världen är att betrakta som rätt modernt och up to date nuförtiden, lever Östeuropa fortfarande i ett litet eget skal. Ofta är fattigdom och andra sociala problem påträngande nära, men lika ofta är det bara charmigt. Ja inte de sociala problemen då, förstås. Deras stil.

Härom dagen fick jag ett klassiskt "Save the date!"-mail. Det var från PR-avdelningen på den stora Östeuropeiska spelutgivaren 1C Company. Det var inte det att de skulle ha sin årliga speldag på ett ryskt konsulat någonstans i de nedre regionerna av Europa - charmigt i sig - som var grejen. Det var sättet de ville dra folk dit på. Det fick mig att tänka på gamla E3, när tjejerna stod med skyltar med pilar på där det stod "Boobies & vampires". Eller för den delen, Games Convention i Tyskland - fortfarande.

Vad stod det i pressmeddelandet, då? Tja, säg snarare vad det inte stod något om. Spelen. Inte ett ord närmare bestämt. Istället fokuserade man på det viktiga och sade ganska exakt detta:

"Kom till vårt årliga spelparty! I år har vi bättre gift bags än någonsin!!! Konsulatets huvudkock lagar till en exklusiv trerätters middag på konsulatets förstklassiga restaurang och vodkan kommer flöda! Ni har dessutom chansen att vinna ett fett grafikkort från EVGA, som är snälla nog att sponsra eventet."

Alltså... vad säger man? Östeuropa: där män fortfarande är män med skeva leenden och en dollarbunt i näven som klappar söta, leende tjejer i rumpan och spelbranschen så bjudorienterad att man inte vet om man ska skratta eller spy åt det. Förmodligen båda. Jag skulle i och för sig kunna berätta om erbjudanden att ta med mig betaltjejer upp på hotellrummet eller strippklubbsbesök jag avböjt också, men det är enbart obehagligt så idag får ni nöja er med 1C. Gotta love 'em.

#blogg


signatur
1
Skriv svar