"Rör mig och jag stämmer dig!"

"Rör mig och jag stämmer dig!"

[ia=7853]

Jag vet vem jag hejar på. Fast det klart, ungen kan ju vara en styckmördare också.

Jag hade tänkt att blogga om de tv-serier jag följer. Om nåt lätt. Om gemyt. Som Idol, So you think you can dance?, Hell's Kitchen eller Sharpe. Typ det enda jag ser på tv nu. Slänga in en skrikig och glättig färgbild. Eller varför inte skriva om BiA: Hell's Highway, som visst är kul, men ändå befarar mina farhågor från tidigare spelstunder i år. Det är variationsfattigt, åldersstiget och inte alls så snyggt som det var 2006, då det skulle släppas.
Men nä. Vi tar nåt trist och tungt istället.

Ibland snubblar man på något som till synes inte är så märkvärdigt, men som under ytan mycket väl kan dölja en skandal av Watergate-proportioner. Det här är kanske inte av samma magnitud som när oljekartellen avslöjades härom året, men det är säkerligen större än när några av Sveriges största byggföretag snackade ihop sig om nåt miljardbygge för ett par år sedan. Om det nu stämmer alltså, det som Jordan Walker och Michael Bensignor hävdar, att nVidia och ATi i fem år år sugit ur konsumenter genom att idka gemensam prissättning på sina graffeprylar. Vi kommer säkert aldrig få höra det på Dagens Eko kvart i fem, men de båda grafikjättarna omsätter mångmiljard varje år så nog sjutton är det en nyhet - bara inte intressant för Svensson då det är för nischat. Som kuriosa ger en snabb googling att nVidia omsatte 682 miljoner dollar och gick 91 miljoner dollar med vinst redan 2006 - ja det första kvartalet 2006 alltså.

De två målsäganden påstår att de två ledande grafikföretagen mellan 20002 och 2007 "... Nvidia and ATI conspired to fix, raise, maintain and stabilize prices of graphics processing chips and cards. "

Det var flera år sedan stämningsansökan lämnades in, men nyligen beviljade en domstol i Kalifornien att målet kommer drivas som en grupptalan (jag tror det är korrekt; jurister, örfila mig annars) och att alla som köpt ett graffekort från endera företag under nämnda tidsperiod omfattas, om man inte av någon anledning skulle emotsäga sig det.

Undrar hur det slutar. Hur torrt ämnet än är, är det faktiskt intressant. Alla gånger en David ger sig på en Goliat, är det lätt att heja på den lille stenkastaren. Särskilt om anklagelserna är sanna. Well, här har ni en liten sten till, gubbs. Heja heja!

#blogg


signatur
1
Skriv svar