I en annan del av världen: medlidande och fördomar.

I en annan del av världen: medlidande och fördomar.

Ett dygn. Sex miljarder livsöden. Barn föds. Ett par gifter sig, Mannens gravida fru upptäcker makens otrohet. Dyslexikillen tar studenten och är stoltare än föräldrarna som aldrig riktigt förstått.
Och på ett college i USA dör 38-årige pappan, maken och läraren Erik Andersson när han ska rensa en bowlingbana. En bowlingbana! FFS, vad är världens problem?!? En sån nyhet innehåller så mycket mer tyngd än alla budgetunderskott i världen. Egentligen. Därför tänker jag en stund på killens familj.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article45098...

Naivitet och självgodhet är två saker jag inte är särskilt förtjust i. Den första av de två har ofta med ålder att göra - "Han visste inte bättre". Självgodhet kan ha med många saker att göra. Inte sällan med överklassen. Fördomar? You bet. Sanna är de också. Emil Oldenburg, killen som pluggar på KTH och uttalade sig på TV4-nyheterna igår kväll exempelvis. Han bara måste ju vara inte bara naiv och självgod, utan också rätt dum i huvudet. Man kan ha åsikter om nedladdning, om vad som inte funkar idag, hur man vill ha det och vad andra gör. Men att plugga på KTH och säga "Alla laddar ner. 2,4 miljoner gör det. Det är helt okej!" är faktiskt s.k.r.a.t.t.r.e.t.a.n.d.e. dumt. På så många plan att jag inte ens orkar förklara det i text.

anytime.tv4.se/webtv/?progId=735292

Fler fördomar! Katrin "Jag polade med Alex, ni vet Schulman, förut och blev känd för det" Zytomierska. Hon har antingen ett IQ på 150 eller 80. Jag lutar åt det senare men man vet aldrig. Det är en hårfin gräns mellan geni och idiot. Klart är i alla fall att hon med normalt folkvett som värdegrund är "rätt pantad". Å andra sidan är det också lika självklart varför hon blev känd och fått hållas så länge: hon är nämligen också väldigt underhållande. Det kan inte bli mer logiskt än så. Katrinkvoten fylls å andra sidan snabbt, så det gäller att hålla sig undan ett bra tag och sedan få en glimt. Mer än så klarar i alla fall inte jag av. I morse lekte hon återigen citatmaskin och sade (ungefärligt citat) saker som "Vem tar inte ecstasy?", påstod indirekt att Linda Rosing gör det och andra härliga dumheter. Hon uttalade också "strip" som i serie/comic strip som "strajp" - i sig inte något att fördöma någon för, men i hennes fall gör jag ett undantag.

http://www.thevoice.se/3137.aspx (osäker på om klippet finns med i webspelaren)

Per Morberg heter en skådis, före detta svensk mästare i judo och matlagare i TV. Men framför allt: killen har såna seriösa, madderfakking mindervärdeskomplex att det är fruktansvärt svårt att inte bara avsky honom. Just därför hade jag velat träffa och till och med lära känna Per. Mannen vars ansikte är modellerat på samma fabrik som Steven Seagal; svårmod heter mallen när den säljs, skitnödig i folkmun. Ni där ute: den första av er att tipsa om en, jag säger ett enda foto, där Per ser sympatisk ut och inte svår, arg eller självgod, ni får en femma av mig. Jag funderar också att börja specialstudera Pelle M i hans roller för att se om han klarar nåt annat än det han alltid gör: är sig själv. Det vill säga en självgod, otrevlig... tja, pellejöns?

- Åh, vad svår jag är. Svår, säger jag!

Som en kvasiantropolog (jag finner människor rätt intressanta) inser jag förstås att Per kan vara en självhatare som helt enkelt kör sitt race och vill folk ha det, fine, om inte, fuck 'em. För vilket man kan respektera honom. Katrin, tja jag kan tänka mig att hon är en frisk fläkt, generös mot vänner och rätt intressant på flera sätt (hennes hårda humor är fascinerande exempelvis) och Emil, tja han är ung, von oben och... äh förresten, han är nog mest tramsig ändå.

Vilka människor, fördomar eller saker har ni tänkt på eller haft idag, go' vänner?

#blogg


signatur
1
Skriv svar