Lämnad för död

Lämnad för död

En av de första, längsta och matigaste artiklarna i världen om uppföljaren till förra årets bästa spel, Left 4 Dead, läser ni i vårt julinummer. Vi har faktiskt haft materialet ett bra tag på redaktionen och att inte få skrika ut det till världen har sugigt duktigt. Nu när infon är ute passar det bra att ha spelat det också.

På E3 pendlar man mellan panik, koma, förväntan och ren, oförfalskad kärlek. Jag hade säkert gormat saker som MOTORSÅGAR, BRANDYXOR OCH STEKPANNOR FFS!!! ÖPPNARE GAMEPLAY, SMARTARE AI OCH NYA BOSSAR! Samtidigt finns det förstås ett ofrånkomligt frågetecken hängande kvar i de krutdoftande köttslamsorna: Varför bestämde sig Valve för att dra ut L4D2 inte mer än ett år efter ettan? Man kan ju hoppas på att det är för att de satt på för många bra nya idéer för att inlemma dem i DLC:s och diverse uppdateringar. Att de ville ge oss en ny, rikare upplevelse. Man kan spekulera i det men ett troligare svar är att de vet att sjukt många redan spelar Left 4 Dead, och såg en chans att bredda yterligare med ett separat spel, som även det kommer fånga gamla och nya spelare. För motorn är densamma, zombierna i stort desamma och... tja hela spelet är i grund och botten detsamma. Fast å andra sidan, sade vi inte det om Counter-Strikes alla sidoskott och uppgraderingar också? Hyfsat många därute spelar både source och 1.6 som bekant. Och förresten, samma sak sades om Left 4 Dead; "det är bara ett CS med zombies". Valve vet vad de gör - and then some. Förresten, varför tar jag inte med mig ovanstående fråga till Chet på Valve själv? Ska försöka komma ihåg det i veckan.

Hur spelandet gick? Joråvars, bland vi fyra som satt i Valves mötesrum 501C, dominerade er skäggige utsände ganska kraftigt. Fast min Rambo-stylee och upprepade återupplivanden av inte fullt lika vassa medspelare räckte till slut inte till. L4D är ett lagspel och mina "U want some more?! Get some!" *klubba med kolven, brassa hagelbrakare i fejan, flytta sig, klubba, brassa, skrika i panik*-taktiken funkade till en tunga modell lång fick tag i mig, utom räckhåll för mina trötta, liggande kamraters pistoler. Zombies win. Två banor betades i alla fall av och de såg ut... ungefär som ettans. Möjligtvis något ljusare och öppnare, nåot ju Valve också har sagt ska vara typiskt för uppföljaren. Någon motorsåg såg vi inte till. Däremot två av de nya bossarna, varav jag var så stressad att jag inte ens hann tänka på vad den ene av dem, en döing i en flamsäkerliknande dräkt, hade för specialare. Däremot "charger"-zombien var en jobig jäkel. Får han tag på dig WWW-slammar han dig ner i backen om och om igen och du kan glömma att skjuta under tiden. (En liten brasklapp här om infon är felaktig - att lira L4D är som ni vet hyyyyyfsat stressigt, och det ges inte precis utrymme att be 65 zombies vänta medan man tar fram anteckningsblocket.)

Åtta sidor i juli, alltså. Förresten lyckades jag sno åt mig några närmast löjligt stora planscher med L4D2-artwork. Med lite tur får jag med mig dem hem någorlunda hela och kan tävla ut dem.

God morgon på er, förresten.

#blogg


signatur
1
Skriv svar