Dagens E3 i några ord

Dagens E3 i några ord

Stressig morgon. Donuts, slafskaffe, juice, frost flakes och mjölk i motellreceptionen.

Några spel i urval jag kikat på idag:

Section 8:
Rabbla upp alla MP-spel du kan med trupp- RTS- eller FPS-fokus och lägg in ett par egna grejer och du har Section 8 från Kohan- och F.E.A.R: Perseus Mandate-skaparna Southpeak Games. Snabbt och någorlunda taktiskt spel med MP-fokus i snar framtid.
Upp: ett habilt MP-lir med goda valmöjligheter är sällan fel.
Ner: det finns många bra MP-spel och konkurrensen är mördande. Räcker spelets USP:ar? (Unique Selling Point.)

Brink:
FPS-MP-SP i snar framtid (hmm, det där låter bekant) från Enemy Territory-gänget på Splash Damage, med Bethesda som utgivare. Bra kontrollsystem/ rörelseschema i stil med Mirror?s Edge och stationer utspridda i banorna gör att du kan byta klass och utrustning på vägen; uppdrag du tilldelas ger dig XP. Co-op, MP och SP. Egna intressanta idéer varvas med klichéer och en varningsklocka ringer av gimmick-overload. Kan bli riktigt bra, kan floppa. MP- och co-op-upplevelsen kan bli avgörande.

Homefront:
Till synes stämningsfullt och levande FPS i, tro det eller ej, en nära framtid. Nordkorea har invaderat USA och världen befinner sig i en global energikris. Du kämpar i motståndsrörelsen i ett spel snidat av Kaos Studios, ni minns de bakom förra årets MP-flopp/BF-copycat Frontlines: Fuels of War. Ser lovande ut, även om demonstrationen luktade ?lite väl arrangerat?. Positiv överraskning.

Aliens vs Predator:
Hmm. Jag vill så gärna att nästa AvsP ska knäcka. Och visst, Rebellionkillarnas demo var kanske inte de scener som bäst representerade nummer tre i den grymt inlevelsefulla rymdthrillern som drog igång redan för över tio år sedan. Där syntes inte mycket av den utsatthet och nervosighet som präglade föregångarna. Mer en känsla av stelt, åldrat FPS. I morgon lirar jag Predator-demon i den tredelade kampanjdelen och snart avslöjar man också mer om flerspelarläget. Mer då. Förhoppning med viss skepsis? Affirmative!

Mass Effect 2 och Dragon Age:
Kontrasten mellan att beskåda Mass Effect 2 och DA är enorm. Där det förstnämnda förkroppsligar hur ett modernt action-rpg ser ut idag, med tyngd på berättarteknik, stämning och utseende, kastar Dragon Age dig tillbaka till tiden för klassiska hack n slash-rpg:s. Och tro inte för en sekund att Bioware inte vet vad de gör i båda spelen. DA är menat att tilltala old school-gamers. Det ser klassiskt ut på alla sätt. Lite stelt, sprängfyllt med fantasyklichéer alla grabbar någon gång i sina liv suktat efter och förstås färdighets-lull-lull och simpelt interface för att glädja de flesta ? bortsett från dem som vill se utvecklarna ta ett klassiskt RPG in i 2000-talet. För det kommer inte Dragon Age göra, vare sig med eller utan drakar (nej, du kan inte flyga på dem) och sexscener (ja, de kändes grabbiga men valet att hoppa under läderskinnet med en tösabit påverkar din relation med andra potentiella flammor, så förhoppningsvis ska det inte bara vara för syns skull).
Mass Effect 2 å sin sida, är förstås även det fullt av klichéer, i dess fall science fiction. Men där DA är relativt harmlöst är ME2 mörkare, tyngre, lägger mer krut på både estetik och berättande och försöker vara modernt. Att sedan dialogträden de båda spelen emellan inte skiljer sig åt nämnvärt, är intressant men inget jag tänker fördjupa mig i när ögonen bara vill sluta sig och täcket dras över huvudet. Somliga tyckte inte ME2 verkar tillföra något nytt här på E3-visningen. Det jag såg var emellertid tungt, mäktigt, stämningsfullt och jag blir sugen på att spela det. Det räcker en bra bit för mig. Kul bonuskunskap: du kommer kunna ta med dig save games från ettan till tvåan, och från tvåan till trean, SPOILERVARNING, SPOILERVARNING, förutsatt att du, det vill säga Commander Shepherd, överlever tvåan. Han kan nämligen dö i den mörkare andra delen.

Alpha Protocol, Modern Warfare 2, Need For Speed: Shift, Rogue Warrior, FO3: Point Lokout, Raven Squad, W40K Space Marine:
Nej fasen, nu måste jag sova lite. I morrn ska jag kolla på ännu fler spel än idag, försöka fota lite, kolla indiespel, plöja genom into the pixel-utställning och sen, när jag fortfarande har massa jag vill se, fråga, fota och göra, är årets E3 slut, några sekunder efter det började. Men det hör till.

Ps: det här skickas utan ens en riktig genomläsning, så är texten simpel, full av konstig meningsbyggnad eller liknande, ha överseende. Jag har druckit två koppar kaffe på hela dagen. Det är som att köra en bil sjuhundra mil på tio liter bensin, ungefär. Ds.

#blogg


signatur
1
Skriv svar