5 tips som gör dig till en bättre annonsköpare

Grafikfejs
Paradox Interactive
5 tips som gör dig till en bättre annonsköpare

I finanskrisens fotspår följer desperata annonssäljare. Idag går det att köpa annonser i attraktiva tidningar för en spottstyver mot vad de kostade för ett par år sedan.

Här är mina tips på att köpa dem så billigt som möjligt:

1) Om du blir uppringd: Säg till säljaren att ni inte köper helsidor för mer än 6000 SEK. Men då ska det vara en bra placering! Om han/hon säger att de inte kan släppa den för lägre än 25.000 SEK säger du "Vad synd" och ber honom/henne återkomma nästa gång de har en sista-minuten-placering. Då ringer de oftast upp efter några dagar igen.

2) Berätta för säljaren att just deras tidning är en av de tidningar ni planerar att annonsera i, och att om priset är bättre än "deras största konkurrent" så slår ni till. Ring upp några dagar senare och säg att priset från "deras största konkurrent" är 15.000:- per helsida. Då brukar de lägga sig några tusenlappar lägre.

3) Annonsera utan begärd placering. Säg att ni vill köpa annonser för 5000:-/helsidan utan att bry er om i vilket nummer eller på vilken sida ni hamnar. Då tar de in er annons när de inte lyckas få platsen såld, vilket är ganska vanligt nuförtiden.

4) Pruta alltid. Även om du får ett jättebra erbjudande går det att få lägre pris. Säger säljaren 5000:- ska du ha den för 2500:-.

5) Kräv motprestation. Om ni inte kan enas om ett pris, och det skiljer några tusen mellan era bud, säg att du vill att det ingår en RAM-mätning i priset eller att du får en kvartssida på köpet. Det går alltid att förhandla.

Stå på dig. Var vänlig men bestämd. Det kan kännas smått pinsamt att pruta, men säljarnas marginal är stor, och de ordinarie priserna så löjligt höga, att man är dum om man inte försöker få ned priset åtminstone 60%. Utsatta tidningar (sådana med hög annonstäthet och litet prenumerantantal) kan man ibland köpa för intagskostnaden vilket inte är mer än ett par tusenlappar. Dock blir kontaktkostnaden förmodligen högre hos dessa än hos de mer stabila tidningarna. Ju fler läsare = desto lägre kontaktkostnad (pris per läsare).

Och kom ihåg: även om du inte lyckas köpa annonsen för det pris du kräver så finns det alltid andra tidningar som är beredda att gå ned ännu mer i pris. Utnyttja finanskrisen till ditt företags fördel. Köp aldrig mindre än helsidor eller stående halvsidor. Det är bara bortkastade pengar.

#blogg


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

1
Skriv svar