Vad jag tycker

Medlem
Vad jag tycker

Det här skrivs inte i min vanliga blogg, mest för att jävligt få läser den, men också för att tanken med det här inlägget är att dela med mig av mina tankar angående den hetaste potatisen i landet just; PCG-flytten. Därför tänkte jag att det vore mer angeläget att skriva om det just på PCG så att de som det är riktat till kan hitta det enklare. Så här kör vi.

Vi kan ju alla historien vid det här laget, så jag ska inte gå in alldeles för mycket på det. PC Gamers forum, sex år, historia, flyttat, borta, kaputt, Nerd rage! Vad som är intressant för en gammal veteran som mig själv (reggade mig dagen efter att originalforumet gick upp) är att det här är så typiskt just för PCG. Av någon konstigt anledning så har en så oerhört stark bond byggts upp mellan folket på PCG att så fort de känner sig attackerade från utomstående så går de genast ihop och täcker varandras ryggar på ett synnerligen behjärtansvärt sätt. Jag minns framför allt en händelse där någon chocksida som jag glömt namnet på startade en beef med PCG varpå attacken var total från bägge sidorna. Metoderna som tillämpades var inte alltid de bästa, men poängen är att av någon anledning så funkar PCG-forumet på just det här sättet. När det kommer till the crunch så är det alla för alla.

Okej, det här kanske låter lite onödigt högtravande, men vad jag vill få fram är att sammanbindningen på PCG är den starkaste jag någonsin sett på ett forum, och det är såklart underbyggt av de sex års historia som de flesta delar där. Och så en dag - poff.

Här börjas debatten som ledde till att ett nytt forum startades - 8th - och att folk gått apeshit i de nya forumen. Kidde fick sparken, folk har bannats. Det är ett jävla liv, kort och gott. Så vad föranledde detta? De flesta säger att det är Johns fel, andra att Raging Ronin blåljugit, de flesta är överens om att det gick för fort och för oväntat. Så vad gjordes det för fel?

Framförallt så borde ihopslagningen med FZ blivit känd långt tidigare. Visst, att två stora spelpublikationer ska gå samman är inte alltid en nyhet man vill flasha med för mycket innan den realiseras, men det hade garanterat hjälpt att stoppa skitstormen. Precis samma sak borde ha gällt med kommunikationen angående det nya forumet. Här kunde RR gjort betydligt bättre igen, eftersom vi hela tiden givits sken av att det minsann inte skulle bli så stora förändringar och att inget skulle gå förlorat. Jag har förståelse för att allting inte alltid går att ordna, men det borde vi fått veta ungefär när det framgick hur landet skulle komma att ligga. Återigen, chockverkan av att helt plötsligt finna ett helt forum borta och ett nytt i sitt plats gjorde så mycket mer än vad de faktiska förändringarna gjorde.

Och så, John. Många klagar på honom, många hävdar till och med att han är den enda anledningen att de bytt forum. Jag vet själv hur lite jag kände för den där uppstickaren som helt plötsligt blivit ny regering och som med sitt skeva smil indikerade att det var my way eller the highway. Men vad är John egentligen? Jag vet inte, jag har aldrig pratat med människan tidigare och jag gissar att han nog inte är riktigt lika hemsk och värdelös som många rykten gör gällande, men det kan jag som sagt inte skriva under på. Däremot så ska det ju sägas att sedan han introducerats inför de plågade massorna så har han blivit en slags symbol för allt som folk anser vara fel med PCGFZ. Han som person är knappast viktig - han har inte skrivit ett inlägg på flera dagar såvitt jag kan se, så hans närvaro är det inte som är problemet. John är en galjonsfigur för det hat som folk känner för den här klumpiga flytten, och det är klart att hans attityd till en början kunde varit betydligt bättre, men i dagsläget så verkar han ha nadazipp att göra med forumet i sig. Personligen tycker jag pixas var värre, men jag lämnade inte skeppet PCG för den sakens skull.

En massa skit har också kastats på Poncho och Raging Ronin, och här vill jag allvar kliva in och försvara lite. Som jag sagt tidigare så har RR varit jävligt klantig med informationen, men den enorma uttömningen av hat och galla som de fått uppleva är verkligen inte proportionsenlig. Jag är helt övertygad om att både Poncho och RR gjort precis vad de tycker är bäst för forumet och PC Gamer, och det kanske de har också. För i grund och botten så är PC Gamer och dess hemsida menade att handla om spel, och precis som många har påpekat tidigare så har forumet och tidningen glidit ifrån varandra enormt under dessa årens gång. Det är helt självklart att tidningens högsta höns ville minska den klyftan och i samma veva gärna återfokusera forumets innehåll till att handla mer om just spel. Det är inget tyranniskt, ondskefullt eller "bara för att jävlas" med i spelet, det kan jag nästan garantera. Sanningen är helt enkelt den att PC Gamer och forumets invånare har helt olika uppfattningar om vad forumen borde centrera kring, och därför kanske 8th Symphony är det bästa som kunde hända, eftersom de som inte längre enbart vill fokusera sitt snack om spel och speltidningar kan flytta dit, medan de som vill kan stanna kvar. Vad som verkar vara en blödande miss i kommunikationen mellan främst RR och forumiterna är just att RR är stolt över själva hemsidan, medan forumiterna inte brytt sig mindre om själva pcgamer.se på flera år (grov generalisering kanske, men jag tror jag har rätt), uatn enbart brytt sig om forumet, helt oberoende av tidningen och dess hemsida, och det är där som missförståndet oljas på.

Just där tror jag vi hittar det största problemet. RR och PCG ville ha en ny hemsida, och med det ett nytt forum. De ville få tillbaka forumet till att behandla mer det som tidningen behandlar, och få det mer integrerat med sidan i stort. Men de flesta forumiterna ville inte ha den kopplingen längre och då blir en split oundviklig. För i slutändan så är utveckling oundviklig, och det faktum att kidde drog upp 8th så snabbt och att så många följde med är ett tecken på vad PC Gamer har hjälpt att skapa under de senaste åren. Men det är inte alltid en dålig ide att gå skiljda vägar när man inte längre kan samsas, och det är bara synd att det ska ske under så jobbiga former. Jag själv har försökt väga mellan de bägge forumen hitills, och jag vet inte säkert vilket jag landar på, men jag är tacksam för att den här flytten hände allt till trots, och jag tror att i slutändan så kommer den att visa sig vara det bästa som kunde hände, både för det gamla forumet, det nya forumet och för PC Gamer som tidning.

Eller ja, det är vad jag tror i alla fall.

#blogg

1
Skriv svar