Ge mig en bra berättelse!

Medlem
Ge mig en bra berättelse!

Det saknas något i spelvärlden. Något fundamentalt. Vad måntro?
Jo, bra handlingar, genomtänkta berättelser och spel som mer eller mindre helt fokuserar på en fantastiskt handling (och fungerande game play såklart).

Innan jag blir attackerad och kritiserad för att jag har missat alla spel med bra handling så måste jag väl påpeka att det finns en hel del spel med verkligt genomtänkta berättelser. Dock inte tillräckligt många.

Orsakerna är många och det kan vi lämna därhän för tillfället. Det jag blir trött och irriterad på är att handlingen nästan alltid handlar i skymundan. Den överskuggas av antingen grafik, teknik, design eller något annat.
Det är inte ovanligt att man hör lyriska spelutvecklare prata om alla sina briljanta idéer. Det handlar om hur man i spelet kan kontrollera tiden, luften eller självaste jorden. Man kan bli osynlig, ta över andra karaktärer och förvandlas till världens alla olika djur. Utvecklarna fortsätter att snacka om hur varenda litet objekt i världen går att förstöra, allt använder sig av havoc och hur den nya tekniken gör att det mänskliga ansiktet kan återskapas i minsta detalj.
Okej, visst, allt det där låter fint och är säkert bra. Jag vill absolut inte kritisera deras uppfinningsrikedom.
Men ibland känner jag att jag fullständigt skiter i om det är möjligt att kontrollera världens alla element.
Jag vill bara få en fantastiskt handling! Inget mer krävs, inga finesser, inga nyskapande idéer. Bara en jäkligt bra handling som berör och når fram. Jag vill ha karaktärer man verkligen bryr sig om, intressanta teman och känslor. Känslor!
Utvecklare, visa lite patos!

#blogg


signatur

Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.

1
Skriv svar