Bra och dåligt.

Medlem
Bra och dåligt.

Det är lite lustigt, det här med vad som blir bra och vad som blir..tja dåligt.
Ni vet, i somliga fall så blir helheten betydligt bättre än delarna medan i andra fall så är det precis tvärtom.

För några år sedan köpte jag The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring, inte boken utan spelet utvecklat av Surreal och utgivet av Vivendi.
Som ni kanske minns så delades licenserna för Tolkiens verk upp mellan EA och Vivendi. Eller rättare sagt, Vivendi skaffade sig rättigheterna att skapa spel baserade på böckerna medan EA satsade på filmerna.*
Spelet jag köpte byggde alltså på böckerna, och innehöll också delar som aldrig återfanns i filmerna (Gamla skogen, Tom Bombadill tex.)

Med allt detta sagt så kan jag äntligen komma till min poäng; spelet är egentligen dåligt, men på något mystiskt sätt så blir helheten spännande och rolig.
Delarna i spelet håller ingen hög kvalité: grafiskt är det inte särskilt avancerat (och estetiken känns inte heller särledes speciell). Berättartekniskt finns heller inga överraskningar, utvecklarna har tagit Tolkiens verk och helt sonika stoppat in det i en spelform. De olika banorna känns väldigt "spelifierade" så att säga, och ibland önskade jag att någon annan utvecklare verkligen hade försökt tolka Tolkiens episka berättelse i spelform. Förvandlat det till en lång och fantastiskt saga, utan att inkludera en mängd krystade strider mot vargar i Fylke.
Flera gånger blir också Brödraskapets gemensamma resa nästan löjlig, som när du som spelare (Frodo, Aragorn eller Gandalf) tvingas springa iväg och döda orker medan resten av dina reskamrater antingen tar en paus eller verkar vara borta. Ingen gruppdynamik eller solidaritetskänsla direkt.

Jag skulle kunna pränta ner ännu mer saker som spelet gör ganska dåligt, men ni förstår nog min poäng. Det är inget vidare.
Men trots alla dessa skavanker så fanns det något som gjorde att jag fortsatte spela. Och det var inte bara att spelet fungerade som ett kul tidsfördriv, att banka lite orker blir ju aldrig tråkigt eller?
Det fanns något mer, något som gjorde att jag inte riktigt kunde tycka illa om spelet. Som gjorde att det kändes som ett 6/10 spel trots att det nog egentligen snarare var ett 4/6. Skillnaden är rätt stor. Istället för att vara ett ganska dåligt spel, blev det ett helt okej spel.
Orsaken? Ingen aning. Kanske var det Tolkiens fina hantverk som lyste igenom och lyfte spelet, eller så lyckades utvecklarna få till en fin helhet av halvtaskiga bitar.
Intressant i vilket fall som helst.

#blogg


signatur

Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.

1
Skriv svar