Tid och utgifter

Skägg.
10 Chambers
Tid och utgifter

Tiden går tydligen fortare på sommaren. Jag har hunnit med en massa arbete, en lång semester, en resa, mer arbete, en datoruppgradering och mycket annat. Trots det känns det inte som om mer än någon vecka har passerat sedan jag skrev här sist. Förmodligen är det värmen som har satt min tidsuppfattning ur spel.

Uppgraderingen blev ganska massiv och i skrivande stund är den inte riktigt färdig. Egentligen skulle den ha blivit av för länge sedan, men jag sköt upp den gång på gång. Jag har velat uppgradera i över tre år. Nu är jag givetvis glad att jag väntade så länge som jag gjorde.

För ca tre och ett halvt år sedan hände något dumt med min dåvarande testrigg. Moderkortet, nätagget och mina minnen havererade totalt. Trots att datorn var hyggligt snabb tvingades jag uppgradera i all hast. Då var Intel sämst på flerkärniga processorer och därmed blev det hårdvara som jag egentligen inte ville ha i varukorgen. Sedan kom ju Core 2 Duo och jag kände mig bara trött på det val jag hade tvingats göra.

Nu har jag äntligen fått uppgradera på rätt sätt. Valet föll på en Intel i7 920, 12GB DDR3 och ett blaffigt moderkort med alla möjliga finesser. Min trogna 19??:are har fått sällskap av en ny Philips IPS-skärm på 24??, en skärm som ger bra färger och samtidigt är snabb nog för spel.
Det som kvarstår nu är att köpa ett nytt grafikkort. Mitt trogna Geforce 7900GT mår inte riktigt bra i Windows Vista 64-bit. Nvidia har fortfarande vissa problem kvar med den serien, trots att operativsystemet har över två år på nacken. Frågan är bara vad jag ska köpa istället. Det finns gott om snabba grafikkort därute, men de flesta verkar låta som propellerplan. Jag är ute efter en ordentlig uppgradering, men jag har också beslutat att vänta lite på den fronten.

Givetvis har jag även hunnit med att spela mycket under min ledighet. Tales of Monkey Island och The Secret of Monkey Island SE har förgyllt mina dagar och fått mig att inse hur mycket jag gillar äventyrsspel. När datoruppgraderingen är riktigt färdig kanske jag ger mig på några nya actionspel, men jag har en känsla av att jag alltid kommer att uppskatta äventyren mest ändå. Dialog och problemlösning är alltid mer givande än action och våld i längden.

#blogg


signatur
1
Skriv svar