2 arbetsdagar i rad

Medlem
2 arbetsdagar i rad

Jag jobbar som restaurang biträde på Skara Sommarland. Igår var det något som kallas för "Sista natten med gänget", som är en helkväll för alla niondeklassare runt om i Västra Götaland. En rolig tillställning för alla nior, men en vansinnigt massa arbete för oss anställda.

Jag började kl 10 på morgonen med den "vanliga" arbetsdagen som pågick till kl 3 då parken stängde för allmänheten (Tidigare än vanligt pga sista natten med gänget). Jag hade då fått 1 h rast under dagen. Efter detta så förberedde vi för niorna som kom kl 4.

Sen var det "jobba jävel" som gällde i 5 h i sträck utan paus, följt av städning. Så vansinnigt mycket ungar och alla skulle ha mat. VI hade ca 800 pers bara på min restaurang. Nu var klockan 22 på kvällen, jag hade jobbat 12 h med endast 1 h rast. ?Skönt? tänkte jag, nu får jag gå hem. Men icke! "Kan någon som är över 18 jobba över, det är jävligt viktigt". Eftersom jag aldrig tackar nej till arbete (behöver alltid pengar) så svarade jag som vanligt: "Ja, jag kan arbeta". Fortfarande utan att få rast så fick jag gå till Saloonen som är en hamburgerrestaurang.

Utan tvekan den värsta arbetsmiljö jag varit med om. Jag jobbar i vanliga fall på Badrestaurangen som är stor, har fin utsikt och är allmänt trevlig. Saloonen är raka motsatsen. Det första man slogs av var hur halt det var på golvet. Det jobbade en liten söt blond tjej som for fram i full fart och stekte hamburgare i bakgrunden, jag frågade henne varför det var så halt och fick som svar: "Det var det när jag jobbade här för två år sedan också". Det gick upp för mig att det hala golvet var normaltillståndet och att det alltid var så.

Förutom golvet så fanns det inga fönster, det var trångt, varmt som helvete och dessutom så surrade en fläkt på högsta styrkan vilket medförde ett nästan öronbedövande ljud. Där bak jobbade jag i ca 3 h, följt av ytterliggare städning.

Kl 02:30 fick jag sluta, efter mer än 16 h jobb varav endast 1 h rast och ett längsta arbetspass på nästan 10 h. Skönt att komma hem, nu är jag ledig fram till tisdag, så det blir en hel del slappande och datorspelande. Dessa dagar skall verkligen tas till vara på.

#blogg


signatur

Throw the rules out the window, odds are you'll go that way too

1
Skriv svar