Den Svenska Välfärdsstaten

Inaktiv
Den Svenska Välfärdsstaten

Inte världens sexigaste rubrik, kanske. Oroa er inte, den här bloggen ska inte förvandlas till en statsvetenskaplig analys av "den svenska modellen". Men rubriken råkar, som av en händelse, vara rubriken på min B-uppsats i statsvetenskap. Så, om ni tillåter, ska jag ägna dagens utrymme åt att filosofera om något så ovanligt som verkligheten.

B-uppsatser är underliga konstruktioner. Principen är att du tillbringar 1/4 av terminen (i mitt fall fyra veckor) att fördjupa dig och skriva om ett ämne. Jag som läser det respektabla ämnet Statsvetenskap lyckades faktiskt välja den svenska välfärdsmodellen. Föreställ er att ni först ägnar två veckor åt att läsa litteratur enbart om det ämnet du vill skriva om. Okej?
Föreställ dig sedan att du i två veckor försöker dig på att skriva en argumenterande och, förhoppningsvis, intressant uppsats om det ämne som du vid det här laget avskyr (efter två veckors inläsning). Det lustiga är att när du är klar kommer bara uppsatsen att vara begriplig eller ens intressant för personer som läser samma ämne som du. Det är B-uppsatsen. Jag är inte den enda i familjen som plågats av dessa akademiska skapelser. Min lillasyster har just avslutat sin B-uppsats i musikvetenskap, ett ämne som måste vinna något slags pris för flumämnen. Uppenbarlgen handlade hela kursen om utantillkunskap vilket är snarare gymnasie- än universitetsnivå
C-uppsatsen är ännu roligare, där ägnar du en halv termin åt att forska och skriva efter att ha ägnat den första halvan åt att lära dig hur du ska forska och skriva.
Ah.

I skrivande stund är min dissekering av Sverige avslutad vilket ger mig två dagars (wohoo!) ledighet. Sedan ska jag bara uthärda ett fyra timmar långt seminarium på onsdag innan jag officiellt har sommarlov. Att sedan vissa torteras över sommaren med omtentor eller kompletteringar är en annan sak. Universitetet har en ytterst underlig inställning till "lov". Lov, anser lärarna, är till för eleverna att plugga till tentor eller skriva uppsatser. Därför ska man inte bli förvånad om man får en saftig hemtenta att skriva på under exempelvis påsklovet. Och jullovet? Glöm det. Terminen slutar i januari vilket betyder att du har en tenta att plugga på. Har du tur får du ingen hemtenta över jullovet. Välkommen till universitetet.
Sommarlovet är dock ett undantag och en av de få tillfällen vi faktiskt har "ledigt". Underbart, minst sagt.
Nog raljerat. B-uppsatsen är underbar, när den är skriven.

Tills nästa gång,
//Malkizid

P.S. Om någon, av någon oförklarlig anledning, skulle vilja läsa min B-uppsats så har jag lagt upp den för allmän beskådan här, enjoy.

#blogg

1
Skriv svar