Sex vs. Våld

Inaktiv
Sex vs. Våld

Sedan ungefär en månad har mass effect landat i affärerna och förhoppningsvis i folks spelsamling. Jag reagerade på den urlöjliga åldersmärkningen, 18+. De senaste 18+-spelet jag körde var The Witcher som faktiskt förtjänade sin märkning. Jag undrade lite cad som faktiskt orsakade Mass Effects åldersmärkning. Är spelet oerhört våldsamt? Njae, inte våldsammare en en del 16+-spel (devil may cry 4 fick 16+, och där slaktar du ändå demoner till höger och vänster). Svordomar? Inte överdrivet. Diskriminering? Knappast. Droger? Nämns en gång i spelet men förekommer inte nämnvärt. Vad har vi kvar? Just det, sex. I sann Bioware-anda kan huvudpersonen ha ett romantiskt förhållande med någon av NPC-erna. Den här gången sker själva "sexet" i en kort filmsekvens som dock inte direkt visar något. Anledningen till att våra vänner i väst (dvs. USA) flippat ur på spelet sexuella innehåll och gett spelet dess orimligt höga åldersmärkning är att en av scenerna är *flämt* lesbisk. Och någon ivrig förespråkare för homosexuellas rättigheter har ju aldrig USA varit.

Men frågan är: vad är värst, sex eller våld? Är det verkligen värre att ha sex med en person än att skjuta en person? Det är väl känt att amerikanska spel kan ha floder av våld utan att åldersgränsen rubbas, men så fort det dyker upp sex så börjar moraltanterna att ta ton. Hela ståndpunkten är lite underlig eftersom, tycker jag, sex är mer naturligt än våld. Troligtvis kommer en människa som inte dör i förtid att någon gång i sitt liv ha sex. Däremot kommer långt ifrån alla att ha skjutit ihjäl en annan människa under sin livstid. Därför är det underligt att våld är okej och sex är fel. Man kan fråga vad PEGI vill ge för signaler, att det är okej att skjuta ned folk men fel att ha sex? Det är ju nu USA vi pratar om, ett land där du kan köpa ammuntion på wall-mart och inte behöver licens för att köpa vapen och där rätten att skjuta ihjäl inkräktare i ditt hus står skriven i konstitutionen. Det vore däremot fasansfullt om denna våldsvänliga inställning skulle exporteras till Sverige. Amerikaner citerar ofta bibeln, min bibelkunskap är lite knagglig men jag tycker mig minnas att "du skall icke dräpa" var en av budorden(skjut inte folk). Gud ska även ha sagt något i stil med: "var fruktsamma och föröka er" (ha sex).

//Malkizid

#blogg

1
Skriv svar