Sportberoendet

Inaktiv
Sportberoendet

Det har knappast undgått någon att OS är i full gång. Jag tillhör den gruppen av människor som känner ett svalt intresse för OS, och alla andra sportevenemang för den delen. Om Sverige ska springa/hoppa/spela i någon sport jag finner intressant så kan jag tänka mig att titta, så länge det inte rör sig om grenar som tar timmar.
Därför finner jag det intressant att i princip majoriteten av Sverige sitter bänkade framför dumburken. Visst, man tittar på de grenar Sverige är med i. Man tittar även på de grenar som Sverige inte är med i. Obskyra sporter som gymnastik och cykling blir plötsligt högaktuella när OS kommer igång. Om man ska ta min egen familj som utgångspunkt så blir folk som tidigare varit likgiltiga inför sport plötsligt dödligt engagerade.
Är det bara jag som finner det oroande?

Efter att ha hört alla argument om dataspelsberoende så vet vi att man ska göra allt med måtta. Det är itne bra att sitta åtta timmar om dagen framför datorn. Faktum är att allting är bäst, som Aristoteles sa, i måttliga mängder. Men dessa argument om måttlighet, kontroll och socialt liv faller platt inför OS. Folk sitter i timmar, onåbara för omvärlden. Argumenten brukar oftast vara i stil med: "Jamen, det är bara en gång vart fjärde år".
Visst, men det kryllar av evenemang som "bara" är en gång vart fjärde/tredje/vartannat år. Vi har sommar-OS, vinter- OS, fotbolls-VM, fotbolls-EM, friidrotts-EM, finnkampen, osv. Bor du i Göteborg får du också det tvivelaktiga nöjet av att få staden ockuperad av Gothia Cup under sommaren. Sammantaget blir det en held del sportevenemang där folk tror att de har en mänsklig rättighet att sitta fastklistrade framför TV:n.

Men nu hör jag inga protester. Inga insändare med signaturen "orolig förälder" bönar om hjälp med sonens tv-tittande, inga självutnämnda experter ger råd för hur man ska begränsa sportberoendet. Det är lustigt att vi i Sverige har ett behandlingshem för ett beroende som inte ens är bevisat (dataspelsberoende) och i liten skala medan massberoende som t.ex. OS bara glider förbi.
Så var är alla som övriga delar av året predikar om självkontroll, att inte låta ens fritidsintresse ta överhanden?

De tittar nog på OS.

//Malkizid

#blogg

1
Skriv svar