Medelsvensson i innbördeskrig

Inaktiv
Medelsvensson i innbördeskrig

Lite får man väl ändå sänka sig och börja gnälla om den nya FRA-lagen(FRA = Försvarets RadioAnstalt). Den skall alltså ge ->viktiga människor<- tillgång att höra ->medelsvenssons<- telefonsamtal, nosa i hans mail och kolla exakt vilka porrsidor han surfar på. Nåt sånt var det i alla fall, fast det rörde sig om något som involverade poliser och terrorister också. Övervakning och kontroll.
Jag tänker inte ägna den här bloggen åt att diskutera hur hemskt detta är för jag kommer inte lida särskilt mycket utav lagen. Jag gillar inte den - det känns kränkande att veta att vem som helst kan höra mina privata samtal eller läsa vad jag skriver till polare, men det är inte vad detta inlägg handlar om egentligen. Vad det handlar om är den flummiga konversationen mellan mig, min brorsa och min bästa polare Robin klockan elva på kvällen en kilometer utanför lilla Trönninge.
Vi kommer alltså in på ämnet "FRA-lagen" och diskuterar hej vilt fram och tillbaka huruvida det kommer bli bra eller dåligt, faila eller klara sig osv.. Utav detta kom vi in på de olika sidorna, vilka som är för respektive emot lagen. Detta i sin tur ledde till att jag började fundera på om det skulle kunna gå så långt att öppna demonstrationer blir inbördeskrig.
Man associerar då direkt till mellanöstern där de stolta människorna kämpar för sin tro, för vad sin religion, för sin Gud. Där de kämpar för att få ett eget land eller för att bekämpa onda regimer. Vi har Hazhim som är redo att binda en bomb runt sig, rusa in i en folkmassa och explodera, bara för att bevisa hur mycket han tror på sin sak. Skulle Medelsvensson med sin ölmage och Sverigemössa sätta sig i sin Volvo och göra samma sak för att få ha sina mail till sin älskarinna ifred? Eller skulle Medelhenrik, tonåringen, stänga av sin metal-musik, pausa CoD4, och gå till attack mot staten för att få ladda ner fler spel ifred?
Jag vill nämna det att jag är mycket väl medveten om att övervakningen gäller kabeltrafiken som passerar Sveriges gränser, men grejen är den att alla inte uppfattat detta. Jag hörde att lagen har mött stort motstånd men just hur långt är motståndet redo att gå för att hindra vad de tror kommer handikappa deras internet? Hur beroende är de av sitt privatliv? Och varför krypterar de inte bara sin trafik, eller slutar bryta mot andra lagar? Varför blev det så känsligt med FRA-lagen? För att helt plötsligt kan folk SE eller HÖRA alla hemska hemligheter man har på internet?

Intressanta frågor som förtjänar diskussion! Jag tackar för mig och hoppas ni orkar kommentera

#blogg


signatur

You try to scream, but growl instead,
you are bound to the ground!

1
Skriv svar