Varför gå så fort fram! Del 2: vad spelaren kräver

Medlem
Varför gå så fort fram! Del 2: vad spelaren kräver

Det som Ullvanten sa som kommentar till mitt förra inlägg hade jag inte hörtstalas om. Så jag tackar för infon om det Ullvanten tack tack.

Allt jag skrev i mitt förra inlägga, skrev jag med egna ord och om vad jag tycker om snabb framtagning av tekniken för datorer. Nu kommer del 2 dock lite fort men eftersom jag redan håller på så kan jag fortsätta med det jag gör just nu.

Jag kan göra lite underliga jämföringar och det kanske blir ett och ett annat stavfel här och där.

Del 2 heter som sakt det som står där ovanför. "vad spelaren kräver".

Spelare världen över kanske inte alla men många kräver bättre teknik i spel och snyggare grafik m.m. men det tänker inte på vad det kommer att kräva dem på pengar och som jag sa alla är inte så. Sen kommer spelföretagen som då lyssnar på dem eller på sig själv, visst finns det de som vill göra snygga spel med en lite tanke om vad det kommer att kräva och då finns också Blizzard som tänker på så datorvänlighet som möjligt, de spelen som de gör har inte världens bästa grafik men det fungerar och det är huvudsaken. Sen kom Crytek och gjorde grafikkortdödaren Crysis med sin fotorealistiska grafik som krävde lite mer än vad dagens datorer klara av, tack var detta lös med exp Warhead som drog ner kraven lite grann.

Men varför kräver vi spelare bättre grafik mer realistika världar m.m. varför, det kan inte jag svara på dock. Jag vet inte om jag svara på någon fråga överhuvudtaget egentligen, antligen ställer jag frågor eller så svara jag.

Visst vill man ser mer och mer och mer och så kan man fortsätta i evigheter tills man inte längre orkar, ta WoW och Crysis t.ex. (nu vet jag att det ena är ett MMORPG och det andra ett FPS spel) Där kan man se grafikskillnad och krav skillnad, WoW har inte ny grafik och är rätt gammal egentligen med den grafik det har, sen har vi Crysis då som har ultra bra grafik men det är inte perfekt, Crysis kräver mycket på en dator medan WoW knappt gör datorn till en pöl, datorn kommer inte änns över gränsen för överbelastning om man nu inte råkar sitta med det äldsta grafikkortet som finns förståss.

Ju mer tekniken går fram destå bättre grafik blir det men mer krävand på både dator och plånbok, om ett spel kommer ut till både konsol och dator kan det nästan vara smartare att köpa det till konsol fast man älskar PC. Ett väldigt krävande spel och man vill ha det och det råkar komma till Konsol+PC så tycker man att nä jag köper det till dator eftersom datorn är bäst åt alla håll och kanter. Men då heltplötligt krashar grafikkort tack vare spelet och man ångrar sig för att man inte tog reda på kraven och köpte detta till konsol istället, men nu har jag aldrig hört talas om att detta har hänt men det skulle nog kunna hända.

Det är bara det att vi kräver bättre spel med snygg grafik och allt ska vara snyggt bla bla bla... så fortsätter det så. Så måste även Nvidia med mera göra bättre Grafikkort+processorer+kylare+moderkort m.m. och det hela blir jätte dyrt i slut ändan.

Och nu känner jag mig faktis rätt tjatig och jag ber om förlåt igen.

Min dator i nu varande läge kommer inte att klara av Far Cry 2 inte änns Empire total war och de andra spel jag vill ha. Och varför kommer den inte det är för att jag har inte råd att uppdatera min dator och kommer därför att köpa Far Cry 2 till Xbox 360 och jag råkade ha turen på min sida så får jag ett grafikkort i jul så kommer jag kunna köra Empire total war iaf. Men nu känns det som jag börja skriva om mig själv och min dator vilket inte var meningen med denna blogg. Utan det var vad spelaren kräver det skulle handla om.

Att stressa fram teknologin är som att stressa till tåget och jobbet för att vinna någon 10 minuter för att gå på toa för när man kunde ha gjort det hemma. Visst är det bra att tekniken går framåt men måste den gå så fort fram egentligen skulle någon kunna svara på det?. Visst är det snyggt och roligt med snygga spel med bra kännsla och realism. Men är det någon som tycket det är fel med sådant eller att det går lite för fort fram. Det känns nästan som man skulle behöva köpa ett Nvidia Tesla för 78,000kr bara för att slippa köpa nytt varje år. Det smartaste skulle nog vara att sluta köpa spel och börja göra något annat men då komemer problemt vad finns det att göra egentligen, det finns inget annat än sport där jag bor och jag är ingen sport människa så då växer problemet och jag stannar hoss mina kära spel. Och drömer vidare om att en vacker dag ska jag också göra ett dataspel, knappast troligt säger jag bara till mig själv.

men...men nog för detta för stunden och jag tro det inte kommer en del 3 eller så gör det, det men inte idag iaf men kanske om några dagar eller något men jag tackar för mig nu och säger så här.

/MvH The Mappen

#blogg


signatur

Watashi no namea wa The Mappen desu.

1
Skriv svar