Härdsmälta och regnjackor

Inaktiv
Härdsmälta och regnjackor

Den senaste veckan har jag lirat S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl. Spelets miljöer kändes verkligen dystra men storslagna, jag hade egentligen tänkt mig mer hela och relativt tomma fabriker. Spelet är på sätt och vis fullt med fiender som man måste slåss mot. En fabrik kan ha 20 personer som springer omkring inuti istället för kanske 5. Det känns faktiskt ganska trist att hela tiden springa omkring i landskap fulla av mutanter, söka skydd i (förhoppningsvis) tomma byggnader för att sedan be utjagad av 20 banditer medan de flesta du möter som är Stalkers går i grupper som är max tre till två personer stor.

Det jag tycker är riktigt trist i det här spelet är att det i synnerhet är som gjort för att ha co-op inbakat så att min brosa och jag kan spela tillsammans och gå i grupp. Egentligen är fienderna väldigt orealistiska. Det är ett slags RPG system inbakat i spelet där du (men oftast dina fiender) har vissa resistanser. Ok, bra det har funkat förut men det blir helt fel när du drar fram ett hagelgevär (avsågat) som du skuter på någon så att haglet sprider sig över hela kroppen och han tar det med ett leénde. Inbland lyckas du inte helt döda folk utan bara såra folk, då faller de ihop och kan inte röra sig men oftast brukar du bara döda dem inte det sker eftersom de tål enorma mängder smärta och skott. De dör självklart inte av ett skott i huvudet alà headshot men de tål enorma mängder skott som träffar magen, då borde de egentligen förblöda eftersom stora blödningar är svåra att stoppa. Anledningen som CSC var tvungna att ge dem en stor smärttröskel var kanske för att NPCernas AI är undermåttlig. De tar sällan skydd och har svårt att träffa spelaren om spelaren tar skydd (hittar man bra skydd och dubbelduckar är det i princip omöjligt för AIn att träffa spelaren pga. att spelarens förstapersons perpektiv kan dubbelducka bakom sandsäckar och fortfarande hålla geväret ovanför sandsäckarna. I tredjepersons perspektiv så är spelaren i 100% skydd och pipan syns inte ens).

AI klarar inte heller ursprungligen av att använda granater eller medkits som NPCerna råkar ha på sig men de bristerna behöver inte AIn beskymra sig om eftersom de gaddar ihop sig 20 mot en. Endå lyckas oftast spelaren klara sig galant tack vare smarta tricks som att helt enkelt ta skydd och springa från skydd till skydd som AIn i stort sett inte utnyttjar. AIns taktik verkar se ut såhär oftast:

1. Hitta spelaren.
2. Skjut spelaren.
3. Kämpa till sista blodsdroppen mot spelaren.
4. Dö.

Jag har kanske spelat för mycket brothers in arms eller något annat smart Shooter men att ta skydd i stalker känns självklar samt med Guerilla taktiker osv. då AIn i spelet inte ens bryr sig känns i synnhet undermåttligt. Det är faktiskt roligare att turista i spelet än att skjuta.

De är nog spelet största svagheter.
- Undermåttlig AI
- För mycket strid
- Inge Co-Op! Otroligt!
- Opolerat och glitchit

Styrkorna i spelet är då mycket coolare.

Miljöerna är underbara! De dystra landskapet tillsammans med någora hundmutanter i början gör nybörjar upplevelsen schysst medan spelet gradvis låter spelaren bekanta sig med nya vapen och situationer. Du kan göra uppdrag åt ett par personer som går ut på att hitta sälsynta grejer, döda andra S.T.A.L.K.E.R.s, utrota områden från banditer eller mutanter, försvara utsatta områden och S.T.A.L.K.E.R.s från banditer eller hitta vapen.

Detta är bara sidouppdragen. Du är en S.T.A.L.K.E.R som inte längre minns vem du är eller vart du kommer ifrån. Du räddas av en handelsman och uppdragsgivare. Det enda du vet om ditt förflutna är att du har ett uppdrag att hitta och döda en (mer eller mindre) känd S.T.A.L.K.E.R vid namnet Strelok. Det är ett intressant uppdrag i sig men du blir ofta distraherad av att hjälpa andra S.T.A.L.K.E.R.s du möter på vägen dit, och närvarokänslan av uppdraget blir lågt. På sätt och vis glömde jag helt bort huvuduppdraget i spelet mest pga. att jag kunde verkligen njuta av alla andra saker som händer i spelet. Det är bra egentligen.

I det ursprungliga spelet har du ett inventory som är delat i vikt. Du kan bära 60 kilo grejer som max (inklusive vapen som du har i handen). De flesta vapen väger runt 3 kilo eller så och ammunitionen som du har till väger också. Ett packet med kulor (20 st.) har en vikt på 220 gram eller så. Maten du tar med dig väger också 300 gram för bröd och ett halvt kilo för konserver eller dietmat. Du måste också ibland ta med dig mediciner mot radioaktiviteten (100g), bandage för att stoppa blödningar(100g) och medicinlådor [medkits] för att återställa hälsan(300g). Du kan också hitta Artifakter [Artifacts] som ger bonusar som snabbare helningsförmåga, mer energi, mindre blödningar, undvika radioaktiva effekter osv. De har oftast en jobbigare negativ bieffekt men du får bra stålar för dem. I orginalversionen verkar effekterna inte addera upp men två bonusar på en sak verkar ha någon effekt i alla fall (om än liten effekt).

Tack och lov använder spelet Kilo, Meter och 24 timmars formaten istället för amerikanernas taffliga Pund, fötter och 12 timmars formaten, de säljs som amerikanskt, europeisk och rysk version. Jag äger den Europeiska versionen. Om amerikanarnas format finns i den amerikanska versionen vet jag inte, om inte: rätt åt dem. Jag är trött på att bli förvirrad på vilken tid det är i spel och inte ha en aning hur långt 4 fötter är från mig osv.

Vikten gjorde att jag letade upp en låda att gömma mina grejer i vilket bestod av alla vapen i det bästa skick jag kunde hitta, så mycket ammunition jag orkade bära tillbaka, proviant och massor av bandage. Efter att ha spelat S.T.A.L.K.E.R. har jag lärt mig att göra vad som helst för att hitta ammunition och gömma det på ett säkert ställe.

Så om man väger upp spelets styrkor och svagheter:
+ Erbjuder schyssta miljöer.
+ Känns realistiskt.
+ Har de Europeiska måtten! Hurra!
- Saknar Co-Op! Nej!!
- AIn är seriöst utdaterad.
- Känns opolerat med obalanserade vapen.

Betyg = 87% utmärkt spel som hålls i liv med hjälp av modding communityn.
Jag kommer aldrig ångra detta köp.

#blogg


signatur

Lyssna på vad jag säjer. Jag vet vad jag snackar om. Bara checka min spelsamling.

1
Skriv svar