PCspelmarknad och speldöden

Inaktiv
PCspelmarknad och speldöden

PCspelmarknaden har som i princip allt annat en tid på året som spelen släpps. Det är snustorrt med spel nu och det märks hos PCGamer. De recencerar skräpspel och ohypade spel på våren och sommaren. Det är inte förrens hösten kommer som folk släpper de mest efterlängtade spelen. Kanske för att de tycker att saker och ting är så trist på hösten eller så köper folk helt enkelt mer spel på hösten. Jag och säkert PCGamer tycker säkert att de borde släppa spelen varje månad istället för att hela tiden vara tvungna att fylla ut en tidning fort med 40 spel som bara släpps på hösten.

Det känns ibland som om spelmarknaden inte alls bryr sig om sin community, bara om pengar. Piratkopierings skydden är ett täcken på det. De fortsätter att fixa jobbiga kopierings skydd trots att det är den betalande communityn som blir tvungna att krångla. Jag minns inte exakt vart jag hörde det (nyhetsartikel eller skolkamrat) men jag hade hört att bara 1 timme efter att Crysis hade släppts hade någon crackat spelet och lagdt upp den för illegal nedladdning. Jag stöder inte alls det här men det bevisar hur mycket kopierings skyddet faktiskt hjälper. Alltså inget alls.

Vara tvungen att stoppa i DVDn så fort man vill spela, skriva in CD nyckel, få programvara installerad på sin dator utan att man vet om det och bli tvingad att låta spelet kolla på internet om man vill spela oavsett om man har internet eller inte. Jag har repat sönder DVDer bara pga. att jag är tvungen att byta DVDer hela tiden. De slits ju en massa och jag tror faktiskt att DVDer inte är gjorde för sånt här. Det är ju inte så konstigt att PCspelen håller på att dö ut när man inte kan spara sina spel på datorn, det enda som skiljer datorn från en konsoll i dagens läge är ju att man kan spara sin spelomgång på datorns hårddisk och att det eftertraktade svenska uppfinningen musen.

Tänk er bara hur det ser ut.

Dator = Konsoll
Du måste installera spelet innan du kan köra det. = Du kan/behöver inte installera spelet för att kunna spela det.
Du måste stoppa in DVDn varje gång du vill spela. = Du behöver inte stoppa in DVDn om du äger en Xbox med hårddisk.
Du måste skriva in en CD nyckel varje gång du installerar spelet = Det behöver du inte göra på konsoll.
Du kanske måste bråka med spelskyddet pga. att det fungerar dåligt på ditt system = Det finns inget skydd.
Du kan spara små sparfiler på din hårddisk utan problem = Du behöver oftast ett minneskort för att kunna spara ditt spel.
Du kan använda mus och tangentbord vilket gör att du kan få göra fler saker i spel = Du är restrikterad till att använda en handkontroll och gör FPS och RTS klumpiga att spela.

Det har egentligen aldrig varit kopierings piraterna som tagit död på PCn, det står ju klart och tydligt här att datorspels skaparna har försökt ta död på spelbranshen med deras anti pirat mani.

Som jag sa tidigare så stöder jag inte vad piraterna gör men jag tycker att datorskaparna har gått för långt.

Nån annan som tycker som jag? Kommentera gärna!

#blogg


signatur

Lyssna på vad jag säjer. Jag vet vad jag snackar om. Bara checka min spelsamling.

1
Skriv svar