Mass Effect och EA (Recension)

Inaktiv
Mass Effect och EA (Recension)

Jag läste igenom senaste PCG och tänkte. Fan, det där spelet måste jag skaffa. Jag gick igenom en relativt medellång procedur för att köpa spelet (tog 30 minuter), hitta EA downloader (tog 20 minuter), och ladda ner spelet (tog hela natten). Men nu har jag testat spelet.

Du är en överbefälhavare som kan bli en potentiell Specter, du landar på en planet och äventyret börjar.

Spelet är inte som andra rollspel av Bioware där du bestämmer över en grupp odisciplinerade snorungar och idioter. Du är inte heller en nybörjarrekryt med ett CV som skulle kunna få en apa att verka mer stridsduglig än du.

Du spelar Shepherd, en soldat som redan har visat vad han går för. Du börjar med att välja hur din bakgrund ser ut. Först din barndom och sen hur du blev känd. Det finns tre alternativ för var, alla ganska intressanta. Sedan kan du välja din militära specialitet, då får du 6 alternativ men oavsett hur du väljer så får du en NPC till varje klass. Jag valde Soldat, vilket ger dig träning till alla vapen i spelet, det gjorde mig till en bra enhet som kunde klara upp svåra situationer i princip ensam.

Ensam kan nog bra beskriva hur du får klara dig. Dina hjälpredor är värdelösa stridssaker. De brukar oftast bara vara bra för att täcka ens flank eller dra till sig fiendens eld, därför såg jag till att speciallisera dem i saker som får dem att hålla ut längre och så. Fiendes taktik är ganska simpel. Hitta ett mål och koncentrera eldgivningen på den personen. Personen i fråga är speciellt utsatt men som tur är har utvecklarna gjort en funktion som gör att när du går upp mot en flat yta som står lodrätt så kommer din karaktär luta sin rygg mot ytan. Om ytan är i midjehöjd och du duckar så kommer din gubbe när du skjuter att resa sig upp i stående läga och skjuta över kanten där du siktar. Systemet är bra men dina medhjälpare har svårt att göra samma sak.

Inte för att dina medhjälpare har speciellt dålig AI men de är felprogrammerade, de är programmerade att följa efter dig alá Neverwinter Nights 2 style. Så de går bakom dig och om en eldstrid händer kommer de följe efter dig om du inte ger dem en annan order men du ger order genom att trycka ner piltangenterna som i Medal of Honor: Pasific Assault. Eldstriderna är ganska röriga och scenariot ser oftast ut så här:
Jag står i en dålig position i mitten av teatern medan mina fiender står i en hyfsad position. Jag är speciellt utsatt för fiende eld och måste hitta skydd snabbt! Jag springer och hittar ett skydd där mitt flank är öppet och finner att mina medhjälpare bara försöker följa efter mig. AIn har oftast hyfsat skydd och de som inte har det är oftast ganska sega typer.

Ain gillar också att koncentrera sin eld på spelaren än något annat så det blir svårt att överleva om man spelar på fel sätt. En taktisk shooter som jag spelade spelet i borde mina hjälpredor ha letat upp eget skydd utan min hjälp, istället måste jag antingen spendera min tid med att babysitta mina medhjälpare eller skjuta fienden, I'll pick shooting every day.

På Neverwinter Nights 2 och sånt brukar jag oftast spela Cleric eller Mage eller nått sånt men i det här är lite mer som en shooter och kräver skill för att överleva som en soldat, inte som i andra D&D spel där fightern är tvungen att se sin figur slå på fienden med sitt svärd.

Jag behöver ganska sällan använda min special egenskaper i spelet även om jag har dem. Bara i riktigt svåra situationer som typ 10 zombieliknande typer som försöker attackera mig. Tack och lov att jag spelar Soldier, shotgun och snipers är nog det bästa den sån kan ha.

Ibland får man problem över öppna ytor. AIn är oftast duktig på att sikta och pricksäkerhet verkar aldrig vara ett problem för dem så oftast brukar striderna spela ut på vem som kan använda det bästa skyddet och tvinga sina kamrater att täcka ordentligt vilket brukar vara spelaren. Jag spelade på veteran.

Spelet har underbara konversationer men jag önskade att man inte behövde svara på varenda fråga som man blev ställd. Att man bara kunde svara med en isande tystnad.

Dessutom så brukar spelet hänga sig eller krasha varenda eller vartannan timma vilket är piss irriternade men spelet är ganska roligt i alla fall. Förhoppningsvis så släpper BioWare en patch snart. Man ska väl för fan inte behöva tolerera att spelet krashar stup i kvarten.

Mass Effect har kommit på god väg av att skapa ett förstklassigt spel men tyvärr som med oblivion så saknar spelet vissa element som multiplayer och mer dynamitik.

Återspelningsvärdet är lågt men det kan vara kul att spela igenom spelet för att pröva på en ny spelstrategi eller nått sånt.

Handlingen är lite seg till och från men spelet presenterar sig självt på ett bra sätt och det finns inga stora anledningar att inte köpa spelet om du gillar rollspel som Neverwinter Nights 2 eller Baldur's Gate 2.

Betyg: 69%
+ Bra konversationer
+ Bra grafik med små krav
+ Bra handling
+ Engagerande Historier
- Lågt återspelningsvärde
- Artificiella Intelligensen (AI)n är värdelös

#blogg


signatur

Lyssna på vad jag säjer. Jag vet vad jag snackar om. Bara checka min spelsamling.

1
Skriv svar