Grattis Michael!

Grattis Michael!

Idag fyller Michael Jackson 50 år. Hans annorlunda röst och finputsade sånger har skaffat honom en evig förstaplats bland 80-talets artister. Skaparen av och mästaren på Moonwalk, Airwalk och Anti-gravity Lean. Hans musikvideor var föregångare i hela musikindustrin. De är orsaken till min ovana att göra en halvdålig moonwalk närhelst jag kommer till ett nytt ställe, eller då jag bara har lite extra tid. För att fira prinsen av pop så sammanställer jag här en länklista till mina tio favoritlåtar, de flesta kommer från hans egna kanal på Youtube. Listan är inte ordnad enligt kvalitet, jag skulle inte kunna välja en favorit.

1. Thriller
Självklart. Introt är så igenkännbart, videon är en av de mest kända och har refererats in i det oändliga.

2. Beat It
Gav upphov till Weird Als parodi "Eat It".

3. Bad
Videon är så rolig för att den är rätt så absurd.

4. Don't stop 'til you get enough
En lite yngre Michael.

5. The Way You Make Me Feel
En kännspak 80-talslåt, även om inte många känner till att Michael gjorde den.

6. Billie Jean
En klassisk musikvideo, fylld med symbolism att tolka enligt behag.

7. Scream
En av hans mest udda låtar, och en av världens dyraste musikvideor. Duett med Janet.

8. Smooth Criminal(klipp från kortfilmen Moonwalker)
1930-talstema. Nostalgi.

9. Black or White
En sång med ett budskap. Framträdanden av George Wendt och Macaulay Culkin.

10. Ghost
En annan sång med ett budskap. Häftiga specialeffekter.

Bonus:
11. Kompilation av Michaels bästa rörelser

12. Michael Jackson's Moonwalker(gameplay-video)
Michaels eget spel. Innehåller flera av de mest kända låtarna i MIDI-format. Det kom endast ut till arkadhallar, Sega Mega Drive och Master System, så anskaffningssättet är upp till er. Ett måste för alla MJ-fans, även om det inte är det bästa spelet någonsin.
----
<3 Grattis Michael! <3

/Wolf.

#blogg


signatur

Wolf - nu även med bloggsmak. www.pcgamer.se/bloggar/vargyl

1
Skriv svar