Ånga var ju ett fiffigt påhitt...

Medlem
Ånga var ju ett fiffigt påhitt...

Redan på 1600-talet kom någon smart person på att ånga var någonting bra som gick att använda för att underlätta vardagen. Den första ångmaskinen ritades av fransosen Denis Papin runt 1690. 1712 kom den första praktiska tillämpningen då Thomas Newcomen tyckte att ångmaskinen var en fiffig sak att ha för att pumpa upp vatten ur gruvor. Senare under 1700-talet vidareutvecklade en herre vid namn Watt ångmaskinen. Ånga användes för att driva den industriella revolutionen och fortsatte att vara en viktig kraftkälla för både industri och tunga transporter med båt och tåg in på 1900-talet. Ångdrivna lok tillverkades i Sverige ända fram till 1950, men sedan kom nyare och mer energieffektiva drivmedel och förpassade ångan till skuggorna.....

.....fram till en dag då hösten började göra sig påmind i vårat nordliga land. Året var 2003, månaden september och ångan började sina första trevande steg för att driva en ny revolution. Denna gången bestod dock industrin istället för gruvor, fabriker och transporter av digital underhållning. Steam såg dagens ljus och visade sig för allmänheten. Nu, snart fem år senare, inser jag att jag fullständigt missat någonting jäkligt fiffigt. Upptäckte häromdagen att man kan lägga vantarna på "the Orange Box" för endast $40. Mycket beroende på den mycket fördelaktiga valutakursen just nu är ju detta ett kap. Jag som helt dissat HL2 fram till dags datum kommer inom kort att bli innehavare av en hel uppsjö HL2-relaterade spel.

Det enda som jag ser som grus i detta ångdrivna maskineri är att priserna fortfarande ligger lite för nära vad man betalar för ett spel i butik. Att distribuera digitalt och kapa kostnader som transporter, distributörer och butiker borde ge avtryck på prislappen, även om den digitala butiken självklart kostar en del att driva den med. Nu finns det ju många bra erbjudanden, men hade dollarn kostat runt 10 kronor som för ett par år sedan hade prislapparna känts lite tyngre att lyfta än idag. Jag ser samma problem inom musikindustrin då priserna känns allt för när butikspriser för att det skall vara riktigt lockande att köpa online. Revolutionen har dock förhoppningsvis bara börjat och precis som den första ångmaskinen vidareutvecklades under åren kommer nog även dagens revolutionärer, både ångdrivna och andra, att vidareutveckla onlinetjänsterna för att bättre möta konsumenternas krav och behov.

För dig som liksom jag fullständigt missat detta nya ångdrivna lok kan du kolla vid vilka stationer det stannar och priser på den officiella hemsidan.

Förändringens vind blåser hårt. Nu återstår bara att se hur landet ser ut när vinden en dag mojnar....

#blogg


signatur

[size="10"]"the Eight I'd Really Rather You Didn'ts"[/size]
[size="10"]Gamerpappan[/size] * * * * * Tidningsarkivet

1
Skriv svar