TGS 2008 Dag 2

Inaktiv
TGS 2008 Dag 2

Dag två då.

Mindre tidsslösande, men det kändes inte som att jag fick så jäkla mycket gjort heller. Tiden rör sig konstigt på mässgolvet.

Jag snackade med utvecklarna bakom Bionic Commando, svenska Grin, och även Ubisoftkillarna bakom Far Cry 2, och kom fram till att anledningen till att FPS och liknande actionspel inte är stort i Japan på grund av den enkla anledningen att japaner inte kan manövrera två stycker analoga spakar samtidigt. Det ingår helt enkelt inte i vad den typiska japanska gamern kan och därför verkar västerländska spel helt otroligt svårkontrollerade för gemene japan. Tur då att alla japanska spelutvecklare, typ Capcom med Resident Evil, håller sig borta från frustrerande tum-dansande och låter japaner fortsätta sitt invanda beteende.

Ett roligt citat från dagen var när Clint Hocking från Far Cry 2-teamet sa att tvspelsrecensenter inte var "real gamers". Sorry Jonas, du får jobba på det där.

Dagen avslutades med världspremiär av Capcoms datoranimerade Resident Evil-långfilm med titeln Resident Evil Degeneration. Betyg på den? Ja, om vi säger såhär - jag lämnade rummet imponerad, men bara av hur man på cirka 90 minuter kan pricka in så många dåliga actionfilmsklyschor på en och samma gång. Det är väl bättre än ingenting, antar jag...

Imorgon är mässan öppen för allmänheten och jag väntar mig tusental och åter tusental av otakus med sina ryggsäckar och dåliga kroppshållningar. Det jag är mest intresserad över är egentligen hur jävla tomt Akihabara måste vara de här två dagarna...

#blogg

1
Skriv svar