Half-Life 2 recension

Medlem
Half-Life 2 recension

Dags för min andra spelrecension, denna gång om Half-Life 2.

Gordon

(Kan redan nu sätta ut en liten Spoiler varning.)

Man börjar spelet genom att G-man väcker en från den slumber man varit i sedan man accepterat hans erbjudande om ett jobb i Black Mesa´s tågsystem i slutet på det första Half-Life.

Efter att G-man har pratat med en så dras en suddig bild av ett tåg upp framför ens ögon, och man hör en tågvissla tjuta, sedan är det dags att stiga av tåget, igen.

När man stigit av tåget så märker man att själva tågstationen är ganska nedsliten, och att det inte är gjort nyligen, medans man går vidare så uppmärksammar man polisliknande människor som kallas Combine av de andra människorna och de verkar hotfulla och olycksbådande.

En Combine-polis knuffar ner en burk från en papperskorg med sin elbatong och säger åt mig att plocka upp den, jag plockar upp den för att undvika någon form av provokation på Combine-polisens sida, och han går därifrån skrattandes..

City 17

Spelet är en milstolpe inom FPS-genren, med fenomenalt ljud, grafik och berättelse.

Ljudet är fantastiskt: Klirret av burkar som slår mot det kalla stengolvet på tågstationen, combine-poliser som ger order till andra överlevande, och zombies som vrålar i Ravenholm.

Musiken lägger på ett extra lager spänning och verkar kicka in precis när det ska, när man går igenom Ravenholm är musiken lågmäld och lite skrämmande och när man slåss mot Striders utanför en rådhusliknande byggnad så är det tempohetsig musik, mycket variation med andra ord.

Grafiken baseras på Valve's egenutvecklade Source motor och ser idag helt okej ut, men för 5 år sedan så var det otroligt snyggt, allt från Combine uniformerna till ljusreflektionerna i vattenpölar och skuggorna i Ravenholm är väldetaljerat, det erbjuds även interaktiva fysikmiljöer, med lådor som kan gå sönder, broar som kan sprängas, tunnor som exploderar för att nämna några instanser.

Berättelsen tar vid där Half-Life slutade, Gordon Freeman accepterade G-mans erbjudande om ett jobb, och Gordon har nu blivit "inkallad" för att utföra det, vad det är får man aldrig riktigt veta, då G-man är väldigt mystisk. Man tar sina första steg på tågstationen och passerar en stor tv-skärm som proklamerar ut ett budskap från en viss Dr Breen, som säger sig vara City 17's välgörare och välkomnar alla på stationen till City 17.

Efter att man gått igenom en korridor så kommer man till en kubformad gång mellan tågen och korridoren, när man går in så stängs en järngrind framför Gordon, en Combine-polis går fram emot gången man tidigare gått i och blockerar utgången, en säkerhetsdörr öppnas och en Combine-polis gestikulerar åt Gordon att följa med honom..

Combine

Half-Life 2 är som en interaktiv film enligt mig iochmed att man aldrig upplever några cutscenes utan allt händer från Gordons perspektiv. Därför är det synd om jag berättar för mycket om historien, men spelet är ett av tidernas bästa FPS och en värdig uppföljare till Half-Life.

Betyg: 97%

+Ljudet
+Grafiken
+Berättelsen
+Den filmiska känslan
+Crowbar!

#blogg

1
Skriv svar