Bra rutet Tommmy!
Innan idag skrev Tommy Rydling en blogg om Trophies och achievements, där skrev han bland annat:
"I många fall styckar också alla achievements sönder spelupplevelsen och tar för mycket fokus från det man borde bry sig om: att spela spelet som man själv vill och njuta av det i fulla drag. Istället fortsätter det att skapas artificiella achievements som sporrar oss att göra saker i spelet som man aldrig hade velat göra annars. Mest för att det brukar röra sig om repetitiva, tråkiga, tidskrävande uppgifter som inte tillför något till spelupplevelsen."
Bra rutet Tommy.
Jag har själv märkt hur jag har blivit lite av en Trophysamlare sen fler och fler spel införde dessa, och numera ska väl varje PS3 spel ha det så värre lär det ju bli.
Jag brukar flera gånger under ett spel ta fram XMB:en bara för att titta och "nä, nu får jag nog använda det härvapnet lite så jag får den Trophyn". Och så ska man ju inte behöva tänka.
Jag hade aldrig spelat ett chapter i Mirror´s Edge utan att avfyra mitt vapen om det inte vore för en Trophy. Och jag hade definitivt inte gjort om det i nästa chapter bara för att jag råkade panga en glasruta banan innan om det inte vore för en sketen Bronspokal.
Och det finns inte en chans att jag hade spelat den där sista leveln i shootinggalleriet i Dead Space 20-25 gånger om jag inte visste att jag skulle få en sketen Trophy för att klara det.
På sätt och vis förstör Trophies mitt sätt att spela, men samtidigt är det ju så kul att jämföra med sina kompisar vem som har flest.
Ändå önskar jag att jag var lite mer som min lillebror Adam, som inte kunde bry sig mindre.
Kullberg-as approved by BaratsAndBereta