Mitt liv som nörd

Medlem
Mitt liv som nörd

När man växer upp på landet under mitten av 90 talet så var internet inte en självklarhet, var man sedan en tvättäkta nörd i alla dess betänkelser och inte så jättesocial men med ett djuplodat intresse för teknik, naturvetenskap och allting i plyschtrikåer som strålades upp hit och dit var det inte svårt att dras till datorn.

Jag kommer ihåg min första dator, den var inte min kanske därför jag kommer ihåg den bäst. Fadern hade tagit hem en då hypermodern 486:a, men till skillnad från dom flesta började min spelbana med Ducktales för PC och sedan Scooter Magic Castle. Och sedan den dagen har jag varit fast.

Min första kontakt med internet kom på faderns jobb, med adrenalin i kroppen besökte jag FBI och CIA:s hemsidor och var helt förtrollad av detta medium. Men för att göra en kort historia lite kortare så kom modemet hem följt av mIRC, ICQ och sedan MSN, men någonstans imellan ICQ och MSN kom MMO in i mitt liv som ett HIV virus, replikerande och omöjligt att få bort.

Min kärlek till MMO började med Anarchy Online, jag började spela det för över 6 år sedan, i Anarchy Online blev jag även medlem av deras support kallad ARK, där är jag dock inte aktiv länge men vad jag vet är jag hittills den enda svensk som varit Director i ARK. Detta ledde intressant till erbjudande om att få bli GM i WoW när det fortfarande var ett barn och hade jag inte varit djupt försjunken i universitetsstudier hade jag nog suttit i frankrike nu. I Anarchy Online träffade jag också en av vad jag skulle kalla mina absolut närmaste vänner, vi har haft daglig kontakt i snart 5 år men har aldrig träffats i verkligheten ändå känner jag honom bättre än många av de människor jag träffar dagligen.

Min kärlek för Anarchy Online försvagdes dock något dagen jag la händern på Everquest II, jag hade aldrig fastnat i Everquest träsket men nu satt jag fast, Everquest II gav även den perfekta ursäkten att uppgradera datorn (dom flesta som var med i början av EQ2 kan intyga att maxa EQ2 var ganska omöjligt om man inte var rik). Everquest II delades med en beta av vad som skulle komma att bli City of heroes innan jag stötte på min nuvarande kärlek EVE online.

Jag har varit en dedikerad EVE online spelare sedan dag 3 av servern Tranquility. EVE för mig kombinerar min barnsliga passion till rymd och sci-fi med avancerad taktik och handel. EVE lockade också en otroligt i min mening mogen publik, i EVE har jag ett par vänner som utövar samma yrke som jag fast på olika kontinenter och mera än flera gånger har klockan blivit morgontimma och våra diskussioner (om väldigt mycket som inte har med EVE att göra) har gått varma över Ventrilo och Teamspeak.

Att kombinera en spelpassion med arbete, sambo och barn har visat sig vara något tuffare än vad jag planerade för, att vara (vuxen?)datanörd med spelintresse i dagens samhälle är inte det lättaste.

#blogg


signatur

<Djupt i din buk med mina knivar>

1
Skriv svar