Youve come a long way kid

Inaktiv
Youve come a long way kid

Spelreklam har gått från att vara mindre klyftiga slagord och slogans i stil med Sega does what Nintendont till att bli mångmiljonsindustri bara i sin egen underkategori av reklamer. Utveckling har gått långt. Eller har den det? Låt mig ta er med på en inte allt för genomforskad histografisk resa i spelreklamens underbara värld.

Starfox adverten till N64 kan nog vara en av mina favoritreklamer genom tiderna. Ploten är genial. Sega och Sony försöker medelst tortyr få Nintendo att avslöja sitt nya hemliga vapen. Visst ser det ut att vara gjort med en nypa salt men vi pratar fortfarande om en marknad som omsatte mer och mer pengar. Så nog blöder och gråter clownen bakom skratten. Däremot har inte allvaret kommit till graden av stämningar om varumärkesintrång och advokatarmér som står i startgroparna. Mer om det nedan.
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/O3oGylkA2S4&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/O3oGylkA2S4&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Det här är en officiell Nintendoreklam, inget bluffande. Gjord på tiden Nintendo var Bad-ass medan i nuläget Tokyo Game Show ligger runt hörnet och Nintendo redan snabbspolat alla sina nyheter.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/K03fQKkN7VI&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/K03fQKkN7VI&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
De var inte Kane & Lynch som började med falsk marknadsföring. För även om jag är Megadriveägare så kan jag nog inte riktigt neka till att Snes var lite, lite starkare. Blast processing till trots.

Nu för tiden är allt så snällt och underbältet skitsnacket är helt borta. Alla har gått och blivit så rädda. Ett kalla kriget fast för spelreklam. Istället försöker man antingen på sig att göra en reklam episk nog att få spelarna att krama sitt gamercard samtidigt som tårarna sprutar, eller så gör man en glimten i ögat parodi på exakt samma sak. I och för sig inget fel med detta, men vart tog glöden vägen? Vad hände med trashtalket? De var liksom som plötsligt så växte industrin upp medan fanboysen låg kvar i skyttegravarna. Visst det kanske var på tiden, men i viss mån saknar jag det.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ccWrbGEFgI8&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ccWrbGEFgI8&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-LnmR1X3G9I&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-LnmR1X3G9I&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Har det blivit bättre då? Är det rätt att folk ger diggande nickar till EA och Blizzard för att de flörtar på ett bekvämt sätt med youtubeklipp och ironi kändisar? Det är inte vad jag kallar fan service.
THIS IS fan service. (Halv sarkasm)

Natti.

#blogg

1
Skriv svar