Problemlösning
Har ni tänkt på vilka bra problemlösare datorspelare blir? Jag talar nu inte om att hitta rätt nyckel till rätt dörr, eller att lösa gåtor eller pussel i t.ex. äventyrsspel, även om det också har sina poänger. Nej, jag talar om det helvete det kan vara att ens få spelet att fungera på datorn. Ibland drömmer jag mig tillbaka till C64-tiden: in med disketten, brum... surr... klicketiklick... klart!
Spelar man på PC kan det se lite annorlunda ut. Man knallar glad hem från butiken med sitt nya spel, full av iver och förväntan. Stoppar in spelet i cd-läsaren och börjar installera. Redan på det stadiet tvingas man göra val men de går ju för det mesta att snabbt klicka sig igenom. Sen startar installationen och om man är lite knäpp så sitter man och stirrar på mätaren som visar förloppet. Man kan få sitta ganska länge om det är ett nytt spel och man valt totalinstallation. Under tiden sitter man kanske och funderar ut vad man skall skapa sig för en karaktär om det t.ex. är ett rollspel.
Nå efter många långa minuter är det klart. Tror man. Har man tur så startar spelet. I värsta fall händer det ingenting annat än att man möt av en svart skärm och en totallåst dator. Starta om, försök igen, samma sak. Då kanske man kastar sig över fodralet för att se om man missat något i systemkraven, men ärligt talat har jag ibland lite svårt att tolka dem. Ut på nätet och letar patchar. Installerar patchar. försöker igen. Nehej. Drivrutiner då? Är DirectX uppdaterat sedan senaste ominstallationen? Finns det någon annan därute som har något svar? Ibland finns det det, men ofta kan det bero på en kombination av saker som är specifika för just min dator. Konstigt nog brukar det lösa sig till slut.
Men allt detta krånglande gör att man till slut blir något av en expert, den som alla vänder sig till med sina problem. Och det är faktiskt inte så dumt att känna sig som en problemlösare ibland. Trots allt mitt gnäll på min dator så har den och dess föregångare faktiskt lärt mig mycket, visserligen saker som jag inte skulle behöva kunna om allt fungerade som det ska, men ändå...
Våga vägra smileys!