Om tv och död

Medlem
Om tv och död

Härmed utfärdas en spoilervarning. Inte minst listan jag länkar till innehåller många spoilers.

Via älskade dumburk hittar jag en lista över de mest chockerande dödsfallen i tv-serier. Förutom att den saknar några av minna starkare upplevelser så har den också fått mig att fundera på det här när folk dör i tv-serier och filmer, och på när de kommer tillbaka. Några av de dödsfall som nämns i listan eller kommentarerna till den är Dennys död i Grey's Anatomy och dr Becketts i Stargate Atlantis. Båda två kom tillbaka i en eller annan form.

De döda borde få förbli döda. Man kan tycka vad man vill när en person skrivs ut ur en tv-serie, är beslutet fattat så borde man hålla sig till det. Visst kan det finnas skäl att luras ibland, få tittarna att tro att någon är död för att sedan låta personen dyka upp, men då skall det vara planerat från början. Annars blir det bara löjligt.

Jag blev jätteledsen när Beckett dog, han var en av mina favoriter. Sen fick jag höra att han skulle komma tillbaka och kunde inte för mitt liv begripa hur? Han sprängdes ju i små, små bitar. Sen kom han tillbaka som en klon, och det var han men ändå inte han. Han fick aldrig samma betydande roll i serien igen. Vad tjänade det till att över huvud taget plocka in honom?

En annan person som har kommit tillbaka är Denny. Han är tillbaka som något slags spöke som bara Izzie kan se. Jag kan acceptera att någon ibland tycker sig se någon död skymta förbi, men när han blir en del av det dagliga livet och till och med har sex med Izzie blir det bara löjligt. Riktigt jävla löjligt. Det är synd, för Grey's Anatomy hör till mina favoritserier och har varit riktigt, riktigt bra. Nu är den nästan pinsam. Nej jag hoppas manusförfattarna tar sig i kragen och skriver ut Denny ur serien igen. Annars kommer jag nog tröttna.

Jag har inte emot döda som kommer tillbaka eller personer som ser och pratar med döda. En annan favoritserie är Medium, men där bygger hela serien på just denna förmåga. Den har helt andra förutsättningar. Allison pratar med döda och får ibland information från dem, men hon har inte sex med dem.

Nej, hur många tårar jag än fäller när någon dör i en favoritserie så önskar jag att folk får förbli döda. Om det inte är en spökserie förstås.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar