Musikminne

Medlem
Musikminne

Att musik kan väcka känslor inom en är något som alla musikälskare eller lyssnare känner till. Det lustiga är att musiken inte alltid väcker de känslor som de är tänkta att förmedla. Istället kopplar hjärnan ihop musiken med faktiska händelser och situationer i ens eget liv. Jag är nog inte ensam om att ha deppmusik eller musik som jag gärna lyssnar på när jag är riktigt glad. Sedan finns det musik som jag sätter på riktigt, riktigt högt när jag vill överrösta sambons gnat för att undvika att jag blir galen. Och så finns all den musik som jag förknippar med någon speciell händelse eller period i livet helt enkelt för att jag lyssnade på den vid tillfället ifråga.

Jag kan t.ex. inte höra Falcos Jeannie utan att kastas tillbaka till en liten etta i Rannebergen där jag brukade se och lyssna på den på min svartvita tv. När jag lyssnar på emilie Autumn känner jag en lätt svindel och värmen från gassande sol eftersom jag stod på en stege och målade fönster med henne i öronen. Och när jag lyssnar på Oysterbands skiva Here I Stand så känner jag ett tryck över bröstet eftersom den gick på repeat under mitt livs jobbigaste vecka. Vad har ni för musikminnen?

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar