Medlem
Manualer

Det är dags att ägna sig åt lite sjuklig tillbakalängtan igen. Det var inte bättre förr. När jag skaffade pc kunde jag bli tvungen att betala över femhundra kronor för ett spel och budgetspel på den tiden var oftast enklare spel gjorda med små resurser. Det är fantastiskt att jag nu, med lite tålamod, kan få tag i riktigt bra spel för under hundralappen och de tunna dvd-boxarna är väldigt behändiga, men oj vad jag saknar de tryckta manualerna.

På den var jag tvungen att resa till Göteborg för att köpa spel vilket gjorde att det dröjde några dagar innan jag kom hem och kunde testa det. Under tiden läste jag manualen. Och det var en del av nöjet. Om jag hade köpt ett maffigt rollspel så var det inte så dumt att ta sig tid att sätta sig in i spelets alla finesser innan det var dags för installation. Det gjorde det så mycket enklare att faktiskt börja spela sedan. Eller ta en flygsimulator. Jag hade ingen möjlighet att kasta mig rätt in i flygandet utan att ha ett hum om vad alla instrument visade. De där dagarna i mammas soffa med manualen gjorde faktiskt mycket för den senare spelupplevelsen.

Sen började det hända saker. De stora skrymmande spelboxarna började försvinna. Spelen levererades i små tunna dvd-boxar. Priserna sjönk så att det gick att köpa ett ganska nytt spel för en struntsumma. Allt detta medförde att de tjocka, informativa, tryckta manualerna försvann. Visst fanns manualen kvar, som en pdf på spelskivan, men det är inte samma sak. Dels avskyr jag att läsa på skärmen och dels är det många spel som inte klarar att man växlar program medan man spelar. Vill jag konsultera manualen måste jag alltså först spara och avsluta spelet för att kunna läsa manualen. Det går heller inte att ta den med sig och läsa i reklampauserna när man ser på tv eller när sambon envisas med att ockupera datorn. Jag brukade till och med ha med mig manualerna som sänglektyr, inte så lätt med en tjugotumsskärm.

Visserligen är spelen oftast enklare nu. Det går att installera och kasta sig rakt in i leken men jag är inte säker på att det är en fördel. Faktum är att jag har missat mycket under mitt spelande. Det är inte alltid så lätt att sätta sig in i alla finesser om man inte ens vet att de finns. Trots det är jag glad för utvecklingen.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar