Det stora projektet: Bygget

Medlem
Det stora projektet: Bygget

Jag fick tyvärr börja dagen med lite städning och annat tråkigt medan jag väntade på min vän Olivia som skulle vara med vid bygget. Man kan ju inte ha hur skitigt som helst hemma när det kommer folk. Medan sambon hämtade vid bussen passade jag på att packa upp allting och förbereda mig för bygget.

Vi tvåtiden satte vi igång. Till en början var det ganska enkelt, förutom processorfläkten som var en av de saker jag oroat mig för. Det var ganska knixigt att få den på plats och jag vet inte om det beror på att jag missade något men till slut lyckades jag klämma fast den i alla fall. Jag hade läst någonstans att det kunde vara lite besvärligt så jag drabbades inte direkt av panik. Den kom senare.

När de första småkontakterna skulle kopplas in blev jag lite orolig tills jag begrep hur jag skulle använda manualen. Grafikkort, brännare och hårddisk lät sig snällt monteras men det var sådant jag gjort förut och kände mig ganska säker på. Hårddisken flyttade jag dock på senare eftersom det blev lite trångt vid grafikkortet och det fanns gott om plats i lådan.

Sedan kom vi till strömförsörjningen och då blev det värre. Jag följde till stor del den utmärkta guiden som P1nGviN skrivit och där stod det något om en 4-pins kontakt moderkortet. Mitt hade 8 och det fanns ingen sådan kontakt på nätdelen. Däremot fanns det två 4-pins som satt ihop. Moderkortsmanualen var ärligt talat inte till någon större hjälp för jag begrep inte det som stod där förutom att den måste kopplas in. Jag trykte dit mina två 4:or och hoppades på det bästa, och så frågade jag på forumet förstås.

Sedan blev det riktigt otäckt. När grafikkortet skulle kopplas in upptäckte jag att det fattades en kontakt. Då kom paniken. Skulle det gå att byta aggregatet? Skulle jag tvingas vänta en vecka till. Åter följde jag P1nGviNs utmärkta guide och gick och gjorde något annat. Jag och Olivia gick till brevlådan och under promenaden kom hon på att man kanske kunde få byta den i Inet på Torp. När vi kom hem ringde jag till Inet och fick reda på att det enda som behövdes var en adapter som fanns inne i Torp-butiken. Nästa steg vara att övertala sambon att åka och köpa en. Medan ha susade iväg så gjorde jag mat för klockan hade hunnit bli över sex och vi var hungriga.

Efter maten satte jag i de sista kontakterna och tryckte på startknappen och datorn startade faktiskt, men inte förrän Olivia påmint mig om att sätta på strömmen. Sedan installerdes Windows och då hade klockan hunnit bli nio. Diverse drivrutiner installerades och sedan var det dags att se på Tyst vittne och under tiden formaterade jag den större partitionen eftersom jag alldeles hade glömt bort den. Sen fick jag trixa och knixa lite innan datorn ville kännas vid den.

Jag har inte hunnit testa allt ännu, t.ex. vet jag inte om ljudet fungerar, men eventuella kommande problem går säkert att lösa. Jag är full av förtröstan. Nu skall jag avsluta med att tacka alla som ställt upp med uppmuntran och hjälp och ni hör säkert av mig igen. Godnatt.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar