Tre tv-serier på ett tema

Medlem
Tre tv-serier på ett tema

För några år sedan startade en tv-serie vid namn Psych. Jag tyckte idén var strålande, en man som tränat sin förmåga att se och komma ihåg detaljer och använder detta för att lösa brott. Problemet var att det hela skulle kojas till lite. Gick han till polisen och berättade om sin förmåga och frågade om han kunde vara till hjälp? Nej, istället låtsades han vara ett medium som fick information från andra sidan. Allt detta illustrerades med diverse "attacker" där han han låtsades få syner. Jag följde serien en säsong men sedan orkade jag inte med det skojfriska längre. En bra idé förstörd av att röras ihop med en dålig.

I våras började två nya serier som bygger lite på samma tema, nämligen iakttagelseförmåga. Jag talar förstås om The Mentalist och Lie to Me. I den förra är det lite tvärtom mot i Psych. Huvudpersonen Patrick Jane har använt sin förmåga till att lura i folk att han var ett medium men har övergivit sin skojarkarriär och ägnar sig helhjärtat åt brottsutredning. Det gör att man till viss del slipper tramset med attacker och syner och det gör serien betydligt intressantare än Psych. Trots detta lider den till viss del av samma problem som Psych, det att den skall vara rolig och lite småmysig.

Det är inget fel med humor eller att skämta om saker men ibland blir det lite tröttsamt. Som förra veckan när ett offer sprängdes i bitar mer eller mindre mitt för ögonen på Jane. Han blev dessutom blind men det var bara tillfälligt. När han sedan återfick synen var allt frid och fröjd igen. Inga kval över att ha misslyckats med att rädda offret från bomben, nej Jane var på sitt vanliga skojfriska humör. Lite Morden i Midsomer-nivå på det hela om man säger så. Jag gillar Morden i Midsomer men någon högklassig kriminalserie är det inte.

Nej, tacka vet jag Lie to Me. Där tas utredarnas förmåga på allvar. De låtsas inte ha magiska krafter utan talar om precis hur de arbetar, vad i en persons beteende som de tolkar. Det är intressant och spännande och är just det som jag hoppades på redan hos Psych. Personerna är intressanta och det finns ett allvar och djup som gör att man aldrig kan känna sig riktigt säker. Detta är absolut den bästa serien av de tre. Jag ser fram emot en fortsättning

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar