Pizzamenyer

Medlem
Pizzamenyer

Jag vet inte om jag nämn det tidigar men jag arbetar som grafiker på ett tryckeri. Det är ett litet tryckeri med sju anställda och så chefen. Vi trycker allt från kuvert och visitkort till tidskrifter och böcker, mest hembygdsböcker men även annat för mindre förlag. Eftersom vi är sju personer som känner en stolthet i vårt arbete så gör vi det bra.

Mitt arbete består till större delen i att sätta olika trycksaker. Det roligaste är hembygdsböckerna. Då får jag en bunt texter - i bästa fall i word-format, i sämsta handskrivna - och en bunt bilder som jag skall ställa samman till en tryckbar fil. Jag tycker om dessa arbeten eftersom det är något rejält att bita i och det är roligt att se den färdiga boken sedan. Blanketter är också roliga, det är ett riktigt pillejobb men det är väldigt kul att se en blankett som man har skapat från grunden i färdigt skick. Men sen har vi ju pizzamenyerna.

Jag brukar få allergiska utslag och ryckningar i ögonlocket varje gång chefen räcker över en ny meny åt mig. Det är väl inget fel på pizzamenyer egentligen men det finns några saker som gör dem otroligt jobbiga att arbeta med. För det första består materialet jag utgår ifrån oftast av en bunt flottiga menyer med anteckningar och överstrykningar och med fastgemade handskrivna små lappar. Allt skall sammanställas till något läsligt.