Kontrollbehov
Hur viktiga är kontrollerna för ett spel? Hör du till dem som kör med de fördefinierade eller vill du kunna ställa in allt själv? Jag hör till de senare. Faktum är att jag avskyr wasd-kontroller och hellre kör på piltangenterna om jag blir tvungen trots att det har uppenbara nackdelar. De är i alla fall lätta att hitta i brådskan och mörkret. Men helst skall man kunna ställa in allt, och jag menar verkligen allt, precis som man vill ha det. Och i de flesta nyare spel kan man göra just det.
Jag kör om möjligt med det numeriska tangentbordet. De flesta spel har samma funktioner och då kan man använda samma tangenter till liknande saker vilket gör att risken minskar att man hivar iväg en granat när man egentligen skulle öppna en dörr. Det är i och för sig ett vanligt problem om man växlar mellan ett spel där use-funktionen ligger på höger musknapp och ett där alt-fire ligger på samma knapp. Det har framkallat en del svordomar. Men min vanligaste konfiguration är use på plus-knappen, jump på enter, reload på minus och crouch på komma/delete. Divisions- och multiplikationstangenterna använder jag till diverse prylar såsom ficklampa eller för att bläddra bland mina prylar. Det funkar för mig.
Tills jag sätter mig för att spela S.T.A.L.K.E.R. Som vanligt ställer jag in kontrollerna efter mina behov och önskemål och allt går bra. Men det är något konstigt med hela spelet. Jag faller död till marken gång på gång utan att förstå varför. Hungern plågar mig tydligen och jag tvingas äta nästan oavbrutet för att inte dö av svält. För att inte tala om att mörker och ljus avlöser varandra med en skrämmande hastighet. Det sista tror jag har att göra med något underligt väderfenomen som beror på katastrofen. Jag har fel.
Efter att i frustration ha gått ut på nätet för att försöka hitta något svar på hur man kan hålla sig vid liv får jag reda på att tidsregleringen är satt till divsions- och multiplikationstangenterna. Varje gång jag har använt ficklampan har jag alltså ökat på hastigheten på tiden vilket har medfört att dagarna fullständigt rusar fram. Det som är så störande med det här är inte endast att de har låst dessa tangenter utan att det inte på något sätt framgår när jag gör mina inställningar. Om några tangenter är reserverade för en särskild funktion borde man väl få ett meddelande om detta när man försöker binda en annan funktion till dessa?
Sedan tycker jag att man verkligen borde kunna ändra allt, till och med en sådan sak som tidsregleringen, för att inte tala och quicksave och quickload. De senare verkar dock inte finnas i Stalker. Men det är ett annat problem.
Våga vägra smileys!