Välkommen in i Jamies näsa

Medlem
Välkommen in i Jamies näsa

Jag har sett en del matlagningsprogram på sistone. Master Chef passar bra att titta på medan jag äter och sedan kan det bli något till program medan jag väntar på att datorn skal bli ledig. Nyligen gick Nigella i repris och nu är Det Jamie Oliver. Jag vet inte från vilket år de här serierna är men det är slående hur lika de är i upplägg och foto. Man får hälsa på hemma hos Nigella/Jamie, programmet har ett tema och det är personligt och extremt närgånget, och då menar jag verkligen närgånget. Jag gillar Nigella, hon lagar spännande onyttig mat, är inte så märkvärdig av sig och är dessutom snygg att se på. Jag skulle dock vilja se lite mindre av henne och mer av maten hon lagar.

Det är nämligen väldigt många väldigt nära bilder. Jag blev ganska mätt på att se sensuella bilder på Nigella ätandes den ena eller andra godsaken. Jag hade hellre sett godsakerna och som alla vet så ser man ofta lite bättre om man kan ta in hela bilden på en gång. Jag vet inte om detta närgångna är/var en trend. Jag har ärligt talat tittat ganska lite på sådana här program tidigare och har väl mest stött på fenomenet i diverse slaskdokumentärer där man verkligen skall kunna se hur mycket lidande som utspelas framför en. Jag gillar det inte där heller. Jag blir bara irriterad av att titta in i ett jättestort gråtande öga. Men jag kan ändå förstå att det fyller en funktion i sådana program.

I matlagningsprogram tycker jag att maten skall ha huvudrollen. Intressant nog säger Jamie själv att det skal vara avskalat och att det inte handlar om honom utan om maten. Änså kan jag räkna hans näshår och vet precis hur en vitlöksklyfta ser ut, däremot har jag en ganska dålig bild av vad det blir av allt hans jobb. Nej, istället för att få en bra överblick av vad och hur han gör något så serveras jag fladdriga hoppande bilder på en sked eller en skvätt olja som hälls över något. Vad den hälls över kan man bara gissa, det är utanför bild.

Och hur många gånger skall man behöva se Jamie åka utför räcket till spiraltrappan eller se Nigella smyga sig ner till kylskåpet för lite nattmat. Ja, Jamie är ung och häftig, jag vet det nu. Allt skal verka så spontant och hemma hos. Oj, det ringer på dörren. Vem kan det vara? Det är bara det att kamerateamet ju redan måste vara inne för att kunna filma när han kanar ner för räcket för att öppna dörren. Om man är en tänkande människa förstår man det och då blir det bara löjligt med det där låtsasprivata hemma-hos.

Jag längtar efter ett hederligt gammalt studiokök.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar