Kvinnokvotering

Medlem
Kvinnokvotering

Såg att det var lite snack om kvinnor på forumet. Massa snack med häftiga ord som jämställdhet och sånt.

Som någon nämnde så hör även kvinnokvotering till ämnet. Logiken är denna: Män väljer män när man utser folk till viktiga poster. Därför är kvinnor jämt och ständigt chanslösa. Trots att vi ska vara ett jämställt land så är det långt ifrån 50/50 på viktiga poster. Även mindre viktiga kör dom också med kvotering, vore ju konstigt om det finns massa kvinnor som är VD, men få som blir mellanchefer osv. Med tvång ska kvinnor få sin rättmätiga plats.

Jag är inte så mycket för att diskutera i detta ämne, men det liksom slog mig rakt på käften igår. Jag satt och spelade det något extremt bra spelet Mass Effect. Man snackar, springer runt, snackar mycket mer, sen hittar man fienden och pang pang pang. Sen när man går över högar med lik, då ba va? Råskinn med kvinnliga former. Alltså, helt vanliga, basic, grundfiender som inte är korkade män! Det här kändes konstigt.
Okej, visst, spel innehåller i allmänhet en del kvinnor ja, huvudkaraktären kan vara kvinna, finns flera kända såna, birolllsinnehavaren är ganska ofta kvinna, flera spel har kvinnor som bossar. Men liksom vanliga fiender som kvinnor? De flesta såna jag stötte på i Mass Effect var blåa härliga aliens, men ändå kvinnor.

Jag tog mig en ordentlig funderare och kollade igenom om jag stött på något liknande. Runt 90 spel har jag i min spelsamling, många har fler än de, de kanske kan kommentera och hjälpa mig om de orkar. Av mina spel hitta jag 1. Rome: Total War (minns ej om det är barbarexpansionen). Skrikande kvinnor går att bygga i barbarstammarna. Livsfarliga enheter(hoppas jag minns rätt nu bara, vet att det finns även vanliga manliga enheter som skriker) 2. Sen minns jag också att Zelda: Ocarina of Time har några rödhåriga amazoner typ i öknen där man får använda sin änterhake väldigt mycket.

Och mer än så är det inte vad jag kan minnas. 3 spel alltså totalt med Mass Effect inräknat, med kvinnliga fiender, som inte är boss, eller någon unik enhet (Tanja i Red Alert och liknande). Alltså vi snackar inte om kvinnor i spel i överlag, utan vanliga saker vi skjuter i actionspel.

Alltså ungefär 2-3% av spel då, om man tar min spelsamling som ett acceptabelt genomsnitt, där män då alltså dominerar fullständigt med 97% majoritet av posterna. Detta trots att det är extremt många poster, alla actionspel har ju "vanliga fiender". Dom finns i alla former och storlekar, men alltså nästan aldrig som kvinnor.
Feministerna borde protestera, här måste det till med en ordentlig kvinnokvotering, för här väljer män alltid män med nästan inga undantag. Kvinnor är tillräckligt kvalificerad för att vara brottslingar/hårdingar/skurkar de med!!!

#blogg

1
Skriv svar