00-talets pc-spel enligt mig

Medlem
00-talets pc-spel enligt mig

Jag har köpt några spel senaste åren. Jag är inte extrem på något vis, det finns jättemånga "stor"-spel jag inte har testat. Jättemånga som skulle skrika "Men du måste ju köpa det, du vet inte vad du missat". Jag vet dock vad jag själv har sett och här kommer topp10 listan för 00-talets spel nu när vi ändå närmar oss 10-talet. Som sagt, många spel jag inte lirat.

10: Crysis. Snyggast. Och de som lirat igenom hela vet också att det är fint actionladdat som få. Jag trodde först att spelet bara hade grafiken, men icke.

9: World in Conflict. Svenskt, snyggt, superbra funktioner för multiplayer lir.

8: Victoria: An Empire Under the Sun. Industriella revolutionen. Idealism och klasskamp. Imperiebyggande. Vilket land som helst kan man vara. Har funnits i över 5 år och är fult som stryk, men det har nog inte gått en hel månad utan att jag testat kört som någon nation. Igår var man tex Serbien och gjorde landet 4ggr så stort samt besegrade Ottomanska Riket med hjälp av ryssarna.

7: Star Wars: Knights of the Old Republic. Episkt, valmöjlighet, karaktärerna, musiken.

6: Star Wars: Knights of the Old Republic 2. Sämre handling än 1:an, men djupare karaktärer och roligare valmöjligheter. Få träna upp sitt eget jedi eller sith-team, fortsätter med underbar musik och förbättrade kontroller. Bara att konfigurera och försöka få bästa möjliga ljussabeln är värd en hel spelomgång. Kan knappt säga att spelet är bättre än ettan, men jo, tvåan är bäst.

5: Hearts of Iron. Exakt samma grundkoncept som Victoria, fast WW2. Bästa och mest intressanta tech-trädet som existerar i ett spel. You just cant belive it before you seen it.

4: GTA IV. Får representera de äldre spelen med. Jag tycker dock det senaste är det bästa. Älskar Niko och gänget. Välgjort och detaljerat som få. Fin öppen värld man kan göra det mesta på.

3: Battlefield 2. Svenskt! Ultimata fps-liret på nätet. Inte fan är det något jättelyft mellan Bf2 och MW2 trots att det är 4 års skillnad. Det är väl det där lilla med killstreak och personligheten med vapen-val. Och visst, Bf2 saknade helt en riktigt skön singelplayer, men det vägs klart upp av multiplayer som kändes vara före sin tid.

2: Mass Effect. Har inte haft det 1 år än, men över 100 timmar spelade, så klart godkänt på den delen. Ofattbar episk handling med underbara karaktärer. Väldigt originellt rakt igenom, men ändå välgjort varje minsta detalj. Man bryr sig inte om spelets missar. I slutändan ett nästan perfekt spel.

1: The Orange Box. Trodde ni jag skulle skippa Valves spel? Icke. Eftersom jag köpte spelet i affär, som ett helt vanligt spel, till helt vanligt pris, så blir man lurad om man har normala förväntningar på boxen.
Alltså har man dålig koll på spelvärlden, nästan aldrig spelar spel, och så köper man denna spel-box, ja då får man mer än vad man nånsin trodde några spelutvecklare kunde trycka in i en box. Half-Life 2, i sig själv värt att hamna på de flesta topp10 listorna.Plus episod 1 och 2. Två actionintensiva välgjorda expansioner. Team Fortress 2. Ett fps-lir alla borde älska. Börjar också kännas som ett mmo i dagsläget, fast utan det minsta extra kostnader. Och är inte det nog så är Portal rätt hyfsat unikt pysselspel man klart blir förvånad av.
Årtiondets affär är att köpa boxen. Kanske känns felaktigt att ha en box längst upp på listan när alla konkurrenter är enskilda spel, men det känns drygt att behöva dela upp boxen i mindre delar. Boxen är inget man betalar ett överpris på, utan man får 5 spel för 1. Det äldsta spelet är bara 3 år gammalt, och då det mest hyllade av dem alla. De andra delarna är också kritikerhyllade, det finns ingen svag länk. Och än idag uppdateras läggs det till mer innehåll.
Valve visar vart skåpet ska stå.

#blogg

1
Skriv svar