Fickluddet som försvann

Medlem
Fickluddet som försvann

Märkte en ganska tråkig grej med AitD när jag spelade för några dagar sen, nämligen ett problem med deras sparfunktion. Som jag skrev i mitt första test av spelet så är det uppdelat i kapitel, eller episoder som de kallar det. Det är meningen att det skall upplevas som en tv-serie med en recap av föregående händelser när man fortsätter på sin sparing. Grejen med det här är också att man kan "spola" förbi tråkiga/svåra delar, vilket är en intressant grej som tyvärr inbjuder till en del spoilers (om man är klåfingrig) och även lite trubbel, som jag fick erfara. Jag spelade som sagt i häromdan och tänkte då att jag skulle stänga av mitt i en episod, mest för att jag ville sova innan jobbet och för att det stället var lite... inte buggigt men onödigt svårt av spelmekaniska skäl, så jag gjorde detta och skulle försöka igen dagen efter, vilket var när jag upptäckte problemet. Spelet sparar bara i början av episoder. Jag var i slutet på den tredje delen och tänkte att hmm okej, det var ju lite konstigt men jag hoppar väl fram till där jag var då, inga problem! Jodå. När man hoppar så får man en "färsk" sparing, jag startade utan alla de saker jag samlat på sig och som jag var i lite behov av där för att komma förbi den svåra delen, men nu hade jag en ficklampa och 8 skott i min pistol, till skillnad från min fullsmäckade jacka dagen innan.

Den digitala kemtvätten hade till och med stulit fickluddet.

Nu har jag tillräckligt kul med spelet för att ta det här med en klackspark och fortsätta från början av episoden, men det känns så konstigt när man har den funktionen att göra såhär, det finns ganska gott om checkpoints så varför inte använda dom på ett bättre sätt?

Patchen till spelet funkar bra förresten, fick in troféer och även en del förbättringar i mekaniken tycks jag märka, mjukare rörelser med tillhyggen (som jag också nämnde), men jag kan inte svära på det, har inte hittat några patch-notes än tyvärr!

#blogg


signatur
1
Skriv svar