The Name of the Rose

Medlem
The Name of the Rose

Jag tycker det är kul hur man från att sitta och göra någonting, blir påmind om något helt annat och fokuserar på det istället. Hur t.ex. en fras eller ett ord får en att minnas någonting som det var länge sedan man såg, lyssnade på eller läste. Eller bara ett minne för den delen.

Nu var det iallafall så att jag har suttit och lyssnat på en del Marduk denna morgonen, mest för att det var länge sedan och att det är gött med brutal musik, eller hur? Nåja, jag slängde på första spåret på World Funeral; With Satan and Victorious Weapons och då fick jag en flashback, eller nej, ett hastigt minne, för i introt till låten så samplar de från en film som jag såg för några år sedan; I Rosens Namn. Otroligt bra film, Sean Connery är kunglig och Christian Slater är med också, vilket inte gör saken sämre!

Nu har jag därför suttit och spanat in Umberto Eco, författaren bakom boken och dessutom beställt den, för jag har velat läsa den ett tag faktiskt men ja, glömde bort det tills alldeles nyss. Jag gillar när det händer, det är som att återupptäcka ett gammalt band eller någon låt man hörde som barn.

00:01 - 00:12, härlig sampling!

Heh, konstigt inlägg, men lite seg dag, man tager vad man haver.

#blogg


signatur
1
Skriv svar