Oh du schöne Brütale Welt

Medlem
Oh du schöne Brütale Welt

Och där tog även Brütal Legend slut, ett av mitt livs bästa spelupplevelser måste jag säga, och då har jag ändå varit mer i svängarna ett bra tag!

Brütal Legend var såpass bra att jag tänkte göra en liten blogg-serie om det, alltså inte tecknat, då jag är ganska dassig på det nuförtiden, men en serie inlägg där jag tänkte prata om hur spelet och dess värld passar mig som som hand i skinnhandske samt passa på att tipsa om musiken som soundtracket har att bjuda på. Band som jag lyssnat på tidigare men även nya fynd som växt till att bli favoriter och ligger mig varmt om nitbältet.

Då jag strax skall gå och lägga mig så börjar jag lätt och tar en av mina absoluta favoritlåtar av ett sorgligt undervärderat band, nämligen låten Angel Witch av just bandet; Angel Witch.

Angel Witch är min favorit bland de band som uppstod (och föll i de flesta fall) i slutet av 70-talet i den nya våg av hårdrock som kallas New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM). Till skillnad från sina metal-fränder Iron Maiden som faktiskt körde på samma klubbar i London så fick aldrig Angel Witch sitt genombrott, vilket nog måste anses som ett av de större brotten som begåtts i England sedan Jack the Rippers tidevarv.

Svårt att säga varför det blev som det blev, men med den mäktiga stämma Kevin Heybourne (gura & skrik) har till sitt förfogande, basgångar av Kevin "Skids" Riddles och skinnplågar-kavalkader av Dave Hogg (där har ni en snubbe med ett namn gjort för en rockstjärna) så lyckades de klämma ut den fantastiska självbetitlade debuten 1980.

Tyvärr har gruppen splittrats en hel del gånger och medlemmar har bytts ut fler gånger än värt skämta om (endast Heybourne kvar från gamla dar) så att försöka hitta tillbaka till gamla storheter verkar bortkastat. Tyvärr. Men jag kommer alltid minnas Angel Witch för debuten, en skiva jag lyssnat på fler gånger än jag minns och med ett inledningsspår så fantastiskt att det bannemig borde få en egen helgdag i Tim Schafers underbara värld.

Gör er själva en tjänst och lyssna noga på låten, gillar ni den inte första gången så ge den några chanser till, när den sitter så stannar den kvar länge. Förhoppningsvis så kan ni även efter att ni lagt Brütal Legend på hyllan sätta på låten och tänka tillbaka på hur jäkla mycket hårdare och äkta musiken var förr.

Ojdå, glömde ju nästan säga att jag köpte en Angel Witch-tröja med detta motivet från Amazon idag. Insåg att jag inte hade någon och tänkte att det är lika bra att drämma näven i bordet och handla! I dubbel bemärkelse.

Hoppas ni tycker om denna lilla blogg-serie, nästa inlägg blir nog först efter helgen då jag imorgon får fin-besök från Göteborg och kommer vara otroligt onykt... upptagen. Vi hörs.

#blogg


signatur
1
Skriv svar