Dubbelmoralen inom spelbranschen

Medlem
Dubbelmoralen inom spelbranschen

Få branscher har varit så anklagade och hårt ansatt som spelbranschen när det kommer till debatten om våld. Under en period anklagade kvällstidningar inte bara utgivare och utvecklare, utan alla och allt som hade med spel att göra för att ensamt står som ansvarig för människors död. Någon sköt ihjäl någon annan, senare skulle det visas sig att mördaren hade ett våldsamt spel i sin samling, då är det per automatik spelens fel. Några killar ägnade sig åt skadegörelse på gator och torg i sin hemstad, vems felet var? Jo spelens fel, killarna hade ju spelat GTA.

Samtidigt som vår älskade fritidssysselsättning (och för vissa arbete) blir allt mer anklagad av de ickeinsatta gör branschen allt för att försöka provocera. Man slänger in sexscener i Dragon Age, ett alltid lika omdebatterat ämne i staterna. Playlogic har omvandlat några av vår tids största sagofigurer till rabiata mördare i Fairytale Fight och Rockstars spel ska vi inte ens prata om. Varför gör branschen då tvärtemot vad sensationsjournalistikens rubriksättare ber de om? Naturligtvis är en av de största anledningarna att få gratis publicitet. Som det gamla talesättet säger är all publicitet bra publicitet, och du liksom jag vet att inget får det att klia så i händerna på en fjortonårig kille som det samhället säger är farligt. På så vis har de inte bara vunnit spaltmeter med gratis exponering av sitt kommande spel, man har även lyckats skapa spänning och nyfikenhet hos den största målgruppen.

Varför tar då inte branschen det hela ett steg längre? Varför slutar man vid droganvändande och massmord. Personligen har jag satt upp gränser för vad jag tycker är ok i ett spel. Dessa gränser gör mig till en hycklare, och det är något som hela spelbranschen med utgivare, utvecklare, journalister och skribenter lider av. Å ena sidan kritiserar vi spel där sjukligt smala kvinnor med överdimensionerade bröst hoppar runt och bankar skiten ur allt de ser. Å andra sidan hyllas ofta spel där testosteronberg till män, inoljade och macho springer runt och skjuter huvudet av olika bestiljanska kreatur. Sällan kritiseras ett spel för att vara sexistiskt då huvudpersonen är en muskulös herre som drar hårda oneliners i tid och otid.

Lika ofta är det ok att agera diktator och mörda hela befolkningar i diverse strategispel, men aldrig hade någon utgivare släppt genom ett spel där du i egenskap av Rudolf Höss på ett så effektivt sätt som möjligt ska utrota allt som inte är norm i det "nya Tyskland". Missförstå mig inte, jag ifrågasätter inte på något vis de hemskheter som Nazityskland stod för, vad jag undrar är varför man dragit en gräns just där. Själv hade jag inte tyckt det var ok med ett sådant spel. Där har jag dragit en gräns. Samtidigt kan jag utan problem invadera valfritt land i mellanöstern utan att känna någon som helst moralisk panik, detta trotts att verkligheten inte allt för ofta skiljer sig från det övergrepp Tyskland begick under andra världskriget. Dubbelmoral? Ja för fan.

På samma sätt är det tabu att i spel begå mord på barn. Ett och annat spel har släppts på marknaden där barnamord varit en möjlighet, men dessa har också blivit hårt ansatta av så väl press som spelare. Själv drar jag en av mina gränser vid barn. Varför? Jag anser det omoraliskt fel att för nöjesskull begå mord på oskyldiga barn som inte har någon möjlighet att försvara sig. Kanske för att jag själv är förälder. Samtidigt tycker jag det är helt ok att i valfritt sandlådespel sparka omkull oskyldiga offer, ung som gammal och sedan fortsätta sparka och slå på tills det att offret bragts om livet. Dubbelmoral? Ja för fan.

Alla drar vi en gräns någonstans för vad vi anser vara ok underhållning och inte. Oavsett om vi är skribenter, spelare, journalister, producenter eller pr-folk, ändå är vi likförbannat måna om att spelen ska få innehålla vad som helst utan att kritisera av oinsatta föräldrar och moralpredikande politiker. Även om det innebär att vårt älskade underhållsformat får utstå en hel del skit och grundlösa anklagelser.

Kanske är det denna dubbelmoral som håller branschen i balans, och på en än så länge acceptabel nivå.

#blogg

1
Skriv svar