Final Fantasy

Inaktiv
Final Fantasy

Spelserien Final Fantasy behöver nog ingen närmre presentation. Och jag antar att dom flesta som är en aning intresserade vet att det senaste spelet blir försenat. Så jag låter bli att fördjupa mig i det.
Jag tänkte istället skriva om något som antagligen kommer att få mig att verka som en sur gammal gubbe som tyckte att allt var bättre förr.

Enligt mig så har FF-serien blivit lite tråkig dom senaste åren. Jag älskade serien när 7an, 8an och 9an kom. 9,7,8 i den ordningen. Anledningen till att jag gillade 9an så mycket var hela stämmningen. Grafiken var helt underbar och allt kändes så magiskt.
När 10an kom till Playstation 2 så var det i och för sig ett bra spel. Men det kunde knappast mäta sig med föregångarna. Vissa saker som jag tyckte förstörde känslan var, för det första, grafiken. Sen tyckte jag att det kändes lite fel att dom hade röstskådespelare. Sen var det väldigt linjärt också.

När 12an kom tyckte jag först att det var ett riktigt bra spel. Helt annorlunda än dom andra. Nermonterat och uppbyggt från början och på ett helt annat sätt. Men efter några timmar ledsnade jag. Spelet blev tråkigt. Miljöerna var tråkiga, karaktärerna var tråkiga och handligen var tråkig. Sen att det inte ens var ett Final Fantasy spel gjorde det hela bara värre.

Jag har inte läst så mycket om den 13e delen i serien. Men vad jag har hört så ska det likna XII. Självklart kommer jag att köpa spelet. Men antagligen beror det på att det känns som ett "måste ha"-spel och inte för att jag egentligen vill ha det. Låter korkat, jag vet. Jag hoppas bara på att jag blir glatt överraskad och att det verkligen blir ett bra och intressant spel. Den som lever får se.

Vad jag egentligen skulle vilja se är ett Final Fantasy som går tillbaka lite. Grafiken ska vara lite barnslig, röstskådespelarna ska bort och textrutorna ska in. En aning bakåtsträvande kanske, men mycket av charmen i FF-serien ligger där tycker jag. Mycket färger, magi, prinsessor i nöd och flygande skepp. Fan vad jag önskar att det kommer ett nytt FFIX.

//Markus

#blogg

1
Skriv svar