Fallout 3 i genus.

Medlem
Fallout 3 i genus.

Eftersom jag utlovade att lägga ut det vi kom fram till på bloggen, så får jag helt enkelt hålla mitt löfte och göra just det:

1. Spelet har mycket mer manliga karaktärer än kvinnliga, även om vanlig befolkning du stöter på i spelet har en ganska bra 50/50 uppdelning så är de karaktärer som är viktiga för storyn oftast män. Om man ska dra detta ännu längre har också kvinnorna vad som kan anses vara ?lägre status? jobb som tillexempel att jobba på ?resturanger? och allmänna ?affärer?. Faktum är att i början av spelet är det bara just män som har yrken och inga kvinnor möts på alls med någon typ av position.

Summering: Fler män i maktpositioner.

2. Som kvinnlig karaktär har ju du möjligheten att välja en ?Perk? (som förbättrar din karaktär på något sätt) som kallas Black Widdow (den manliga motsvarigheten heter Lady Killer). Som ger dig som kvinna förmågan att ?prostituera? dig mot manliga karaktärer för att få mer pengar för vissa uppdrag eller helt enkelt slippa göra vissa saker. Dock bygger mycket här på egna val, du behöver inte välja Perken och du behöver inte säga dessa saker om det skulle vara så. Det är spelaren i sig som väljer vilket passar än bäst och målgruppen är 18+ år gammla spelare. Kanske tror man att man ändå förstår den underliggande ironin här?

Summering: Vriden kvinno/mans bild?

3. Det underliggande att ens karaktär som kvinna alltid skall pekas ut. Just att man blir kallad: Sweetheart, Sweety, Lady osv osv. Detta händer inte i samma utsträckning på en manlig karaktär då man blir mer utpekad som: ?You?. Vilket borde vara mer naturligt i ett RPG (Role Playing Game). En jämföresle man kan dra är hur politiker alltid blir nerskrivna som just: Kvinnliga politiker istället för politiker som borde vara fallet.

Summering: Övertydlighet med kvinnlig betoning.

Mer kanske följer!

/Alex
@Start And Select

#blogg

1
Skriv svar