Golvellius - Valley of Doom

Skägg.
10 Chambers
Golvellius - Valley of Doom

Listan över de bästa rollspelen till Sega Master System: Plats nr 1

Golvellius - Valley of Doom

Nu är det säkert vissa gamla Seganördar som sätter kaffet i halsen. Jag återkommer till det.

Golvellius var underbart men jag erkänner samtidigt att det var i flera moment en kopia av Zelda. Upplägget är nämligen snarlikt men eftersom Zelda i sig var ett väldigt bra spel så finns det ingen anledning att inte uppskatta någon som skapar ett liknande spel. Oavsett om vissa ropar plagiat.

Grafiken var grym och klurigheterna på en lagom nivå för en 10-åring. Dessutom växlade det mellan tre olika spelläge vilket kändes som ett fräscht koncept.

Jag minns att jag fastnade en bit in i spelet. Jag fattade helt enkelt inte hur jag skulle komma vidare. Jag spenderade veckor att försöka klura ut hur jag skulle ta mig vidare. Jag pratade med alla NPC:er, kontrollerade alla mystiska bergsväggar, etc. Frustrationen växte till en omåttlig nivå men så en dag helt plötsligt hittade jag en hemlig ingång till en grotta och jag kunde ta mig vidare.

Därefter spelade jag som i trans och klarade spelet utan större problem trots att svårighetsgraden ökade markant mot slutet. Ett spel jag aldrig glömmer.

Golvellius placerar sig som nummer ett på min lista över de bästa rollspelen till Sega Master System.

Golvellius på wikipedia.

Disclaimer

Nu säger någon; wtf! Var är Phantasy Star?!!!

Ja, jag förstår att Phantasy Star är kanske det mest hyllade rollspelet till Sega någonsin men jag är av den udda skaran som tyckte att Phantasy Star III var bäst i serien och det spelet kom till Sega Mega Drive.

Därför finns inte Phantasy Star med på min topp 3.

#blogg


signatur
1
Skriv svar