Det häftigaste sen rostat bröd.

Medlem
Det häftigaste sen rostat bröd.

Så här sitter man. På sitt breda arsle i sin säng sent en söndagsafton. Helt från ingenstans kommer man på något väsentligt, av den där sorten att man försiktigt kliar sig i skrevet och hoppas på bättre tider. Det vill säga - studierna börjar snart men man har inte ansökt om studiemedel hos Centern Styr Norrland - CSN.

Så kommer jag på det. E-legitimation! Det tar en stund att få allting att fungera, inte minst då min elskade äldräv (såg ni vad jag gjorde med vokalerna?! Irriterande, inte sant?) ej är särskilt sugen ALLS på att fungera tillsammans med krypteringssystemet som Nordea använder.

Så får man miraklet att funka efter många om och men. En gigantisk klapp på magen, som självfallet avslutad med ett dämpat "ooooh" när man märker att man tog i mer än man tänkt sig. Nåväl, tillbaka till den dära e-legitimationen. Börjar spana igenom mina fonder, och javisst, har gått + 10% på min klimatfond efter alla avgifter!

SÅ HUR BRA ÄR INTE DET LIKSOM?

Så då kommer jag på den klipska idén! Dax att spara i högriskfonder! Jag tittade på vinstmarginaler och dalar och toppar. Och jag fastnade för inte mindre än - Rysslandsfonden! Sen blev det någon tillväxtfond samt High Yield-fond. I slutändan har jag nu en mellanriskfond där jag sparar 400 kronor i månaden, sen 3 högriskfonder fördelat på 200 kronor i månaden stycket.

Så jag går alltså back 1000 kronor i månaden (ja, jag sparar, men på mitt personkonto som förutom rymmer min VISA-identitet även rymmer min själ försvinner pengar!). Sen tog jag mig in på CSN med buller och bånk och vad får jag se? Även det funkar galant. Jag skrattar till lite. Som en blandning av Jack Black och en tulpan låter det. Kanske lite gutturalt. Men men. Jag pillar och trixar och pillar och trixar.

Så pillar jag och trixar lite till och cordon bleu, det blev korrekt. Nu väntar jag bara på att få svaret: "Grattis, vi har precis godkänt din ansökan kring att våldta dina resurser under resten av ditt liv.". Nu har jag löst mina CSN-krav. Dags att bli socionom och bli avskydd av genomsnittsbarnplågarn'. Så var det någon som kände sig illa till mods över att alla stycken började med så?

#blogg

1
Skriv svar