The Pirate Bay rättegången, ett enda stort jippo

Inaktiv
The Pirate Bay rättegången, ett enda stort jippo

"Andras dårskap är den klokes visdom."

Nu kanske detta är lite av ett uttjatat ämne, men jag tänkte ändå skriva ett par rader.

Först vill jag att du som läser snabbt kollar in denna nyhet:
Gratis CD som sålde rekordmycket

Visst kan jag förstå att många tycker att sidor som www.thepiratebay.com borde vara olagliga. Men nu när de inte är det enligt Svensk lag så borde väl lagen ändras först. Nu har det istället nyligen varit en rättegång mot sidans ansvariga med en ledande roll från före detta polisen Jim Keyzer som nu jobbar åt upphovsrättsindustrin.

Den 31:a maj 2006 startade det hela med att TPB?s servrar blev beslagtagna. Sedan har det varit mycket i media och en planerad rättegång som skjutits upp. Nu när den blev klar i början av mars så behöver vi bara vänta till den 17:e april innan resultatet kommer. Troligen blir de inte stämda på dryga 100 miljoner kronor, men det återstår att se.

?Carl Lundströms försvarare Per Samuelson slutpläderar. Enligt Samuelson har åklagare missat att visa vilket ansvar de åtalade har i upphovsrättsbrottet. Samuelson menar att hans klient inte kan dömas bara för han erbjuder infrastruktur.?

Det är ungefär samma sak som att stämma Vägverket för att vägar är farliga.

Nu säger de att den nya tekniken och allt den medför gör det svårt för musik och filmbranschen. Det har alltid varit på detta vis. De som klarat sig ur situatuionerna har då anpassat sig eller kommit på något nytt. T.ex. när TV?n kom så skulle det innebära slutet för filmbranschen. Eller som när alla kopierade musik med bandspelare, vilket givetvis skulle innebära slutet för musikindustrin. Eller när diskomusiken kom och den ?levande? musiken blev drabbad så hade de tänkt föra in en avgift för att spela diskomusik samt att dra in alkoholtillståndet för de som fortsatte att spela den musiken (även kallat utpressning).

Det har varit en spännande rättegång att följa. Något som är lite synd är den mycket stora klyftan mellan den äldre generationen och den yngre. Det har varit väldigt mycket information att ta till sig för vissa personer. Det är svårt att föra en bra rättegång när vissa inte kan greppa vad en .torrent fil är och vad den innebär med hjälp av en sida som TPB.

De som drabbas mest av att det är så lätt att ladda ner musik på detta vis (förutom skivbolagen) är de riktigt stora artisterna som redan är kända. Men jag skulle säga att de klarar sig ändå. De som tjänar på det är istället duktiga musiker som inte är så stora. De får gratis reklam och når ut med sin musik till så många fler än de skulle gjort annars. All denna reklam gör även att de får sälja en del skivor, troligen mer än om inte DC++, TPB och andra nedladdningsätt fanns. Det är lite annorlunda för filmbolagen eftersom man ofta bara ser en film en eller ett par gånger.

Nu känner jag att detta blev en osammanhängande post med alldeles för lite information för detta stora ämne. Men vi får se om jag gör en uppdatering eller en uppföljning senare.

Jag åker till fjällen ikväll, så jag kommer inte att skriva något här igen föränn på måndag troligen. Ni som läser denna blogg får ha det så bra tills dess!

#blogg

1
Skriv svar