OneSwarm tar över efter The Piratebay?

Inaktiv
OneSwarm tar över efter The Piratebay?

"Bekymra dig inte över gamla problem. Det kommer snart nya."

Nu tror jag inte att TPB blir stämda på över hundra miljoner kronor, men om det skulle hända och ingen annan torrentsida tar över marknaden så lär OneSwarm eller något annat som bygger på samma princip göra det.

OneSwarm bygger på principen att alla ska vara annonyma till så stor grad som möjligt. Det är oerhört svårt att övervaka folk som laddar ner via OneSwarm och det finns inte några centrala administratörer som kan fällas för brott . Tolv dagar efter att OneSwarm släppts hade mer än 100 000 personer besökt deras hemsida, trots att de inte marknadsfört den på något sätt.

Nackdelarna med detta sätt att ladda ner är att man själv måste lägga till kompisar som också måste godkänna detta. Om jag skulle söka efter något så gör jag det via mina kontakter. De söker i sin tur via sina kontakter. Det som ses från min sida är då att jag når ut till mina kontakter, och bortom dem vet inte jag (min dator) vad som sker eller vem som laddar upp filen. Det fungerar utifrån samma princip från den dator som laddar upp filen. Den datorn ansluts till en kompis som då laddar ner filen temporärt och laddar upp till en annan kompis. Detta fortsätter tills filen nått den som sökte efter den. På grund av detta bör man lägga till många kompisar för att kunna få en bra hastighet (filen kan laddas av flera sammtidigt).

Det har tidigare funnits många liknande projekt, men inget har blivit särskilt stort. Nu när TPB är åtalade och många börjar få tillgång till fiber eller en snabb ADSL lina så är det troligt att detta blir ett lyckat projekt.

Ifall det inte var på väg att bli ett sådant övervakningssammhälle så hade inte ett program som fungerar så här behövts, men nu används det redan flitigt över hela världen (särskilt Sverige) och kommer troligen att fortsätta göra det.

Informationsvideo
metro

Min uppdaterade blogg finns på min hemsida

#blogg

1
Skriv svar