Varför spelar kvinnor i reglel mindre än män?

Medlem
Skrivet av Zamuz:

En seg gammal gubbe kan du vara själv =(. Tack för komplimangen

+ för din signatur förresten

haha

Men du är ju ingen seg gammal gubbe, bara varit här sedan jan 08


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men Greger du är ju helt lost igen. Varför missförstår du mig alltid? Det här är långt ifrån första gången det händer. Men okej då kör vi

Det är enklare om du skriver vad du faktiskt menar då istället.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

1.
Alla = synonym till majoriten

Säg majoriteten då.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Wii spel = samlings namn för spel som inte körs med Keyboard och handkontroll

Säg konsoll-spel då, för det är precis det du menar.
Om du säger Wii-spel så kommer folk tro att du menar Wii-spel exklusivt.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

4. Ja det var ju exakt det jag sa till honom. Om alla skulle tänka som han skulle vi bara kunna lägga oss ner på marken

Var lite klumpigt citerat av mig där, skulle givetvis ha lagt till Fairfax före.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

2. Men vem säger åt uppfostrarna vad deras små flickor och pojkar vill ha om inte reklamen?

Könsroller har funnits i tusentals år och fläckat av sig vad kvinnor och män ska göra och inte göra, och uppfostringen har färgats av från könsrollerna.
Reklam är bara en fortsättning på dessa urgamla könsroller.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

3. Ja det tror jag. Jag njuter inte av själva dödandet precis som en fotbolls spelare inte njuter av att en boll åker igenom två stolpar. Det är deras betydelse som är det roliga. Att man får poäng/äger.

Om jag förstår din logik rätt (troligtvis inte) så betyder det alltså att ;
1 : Kvinnor inte uppskattar att få poäng/äga, eller
2 : Kvinnor påverkas något enormt av hur reklam gör det acceptabelt för dom att spela.
Då kommer en ny fråga, om det är nr 2 för din logik, varför har då inte dom försökt snärja in tjejer redan från första början att spela?

Som sagt, gamla könsroller och hur dom påverkar vad en kvinna/man ska och inte ska göra spelar in mer än vad reklam säger.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men Greger du är ju helt lost igen. Varför missförstår du mig alltid? Det här är långt ifrån första gången det händer. Men okej då kör vi

Det är enklare om du skriver vad du faktiskt menar då istället.

Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Wii spel = samlings namn för spel som inte körs med Keyboard eller handkontroll

Säg konsoll-spel då, för det är precis det du menar.
Om du säger Wii-spel så kommer folk tro att du menar Wii-spel exklusivt.

Vad jag egentligen syftar på var spel som GH, Eye Toy, Wii Sports. Sånna spel skulle inte överleva utan sina speciella kontroller.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men vem säger åt uppfostrarna vad deras små flickor och pojkar vill ha om inte reklamen?

Könsroller har funnits i tusentals år och fläckat av sig vad kvinnor och män ska göra och inte göra, och uppfostringen har färgats av från könsrollerna.
Reklam är bara en fortsättning på dessa urgamla könsroller.

Men eftersom spel är ganska(? nytt så finns det ingen förälder som kan säga att spel spelade bara pojkar när jag var liten. Alltså ger jag inte något spel till min dotter. Det enda som kan ha gett den uppfattningen måste vara reklamen

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Ja det tror jag. Jag njuter inte av själva dödandet precis som en fotbolls spelare inte njuter av att en boll åker igenom två stolpar. Det är deras betydelse som är det roliga. Att man får poäng/äger.

Om jag förstår din logik rätt (troligtvis inte) så betyder det alltså att ;
1 : Kvinnor inte uppskattar att få poäng/äga, eller
2 : Kvinnor påverkas något enormt av hur reklam gör det acceptabelt för dom att spela.
Då kommer en ny fråga, om det är nr 2 för din logik, varför har då inte dom försökt snärja in tjejer redan från första början att spela?

Som sagt, gamla könsroller och hur dom påverkar vad en kvinna/man ska och inte ska göra spelar in mer än vad reklam säger.[/quote]
1. Det är det de borde göra. Kanske har de inte på allvar testat ordenligt

2. Bra fråga. Enda svaret jag kan komma på är att de ansåg att NES var så pass tekninsk så att bara killar skulle gilla den. Första hemdatorn Apple 2 kom 1979 och NES kom 1985 till USA. Innan hem datorn så sysslade ju bara ingengörer med datorer och de va i många fall män. Man stämpeln kanske inte han försvinna från datorliknande saker innan NES skulle börja säljas. Man rikta alltså in sig på unga män. Och då ser jag hur könsroller kommer in i bilden.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Crawller:
Skrivet av Lusen:

Håller med M0rfar, jag tror att Wii är den mest tilltalande konsolen för kvinnorna, med en enkel andledning..... den är bäst :P;)

Wii är helt enkelt en tjej konsol.

Hehe, så är det nog ;):P

Medlem

de flesta av mina tjej kompisar spelar spel men det e mest party spel som singstar, eyetoy och diverse wii-spel.
om de spelar något annars så e det sims spelen eller testar något om de e hemma hos en kille med konsol och inget annat att göra.
jag tror många tjejer inte e så insatta i spel o så som t.ex. en tjej jag dejtade spelade jävligt mkt wow men visste inte vad ett mmorpg var :S

Medlem

Många spela är mycket tävlingsinriktade och kräver en viss aggressivitet. Killar är mer tävlingsinriktade och aggressiva än tjejer.

Det ser man tydligt på vilka spel som är vanliga ibland killar och vilka som är vanliga ibland tjejer.

Men nu för tiden kommer det fler och fler spel som är anpassade till att även tjejer ska gilla dem i högre utsträckning och därför ser vi också fler och fler tjejer som spelar.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Naraccas:

Men nu för tiden kommer det fler och fler spel som är anpassade till att även tjejer ska gilla dem i högre utsträckning och därför ser vi också fler och fler tjejer som spelar.

Men om vi tittar tillbaka då. Super Mario och Final Fantasy borde inte dessa kunna uppskatas av kvinnor lika väl som män?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Slänger in en kul artikel som snuddar vid ämnet:

5 Bizarre Ways Video Games Are Screwing Up Your Health

Citat från punkt 3: "So, there you go: Girls don?t like video games as much because there?s something wrong with their brains."

Inaktiv

Å andra sidan är 60-80% av dem som handlar på nätet kvinnor


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men eftersom spel är ganska(? nytt så finns det ingen förälder som kan säga att spel spelade bara pojkar när jag var liten. Alltså ger jag inte något spel till min dotter. Det enda som kan ha gett den uppfattningen måste vara reklamen

Frågan är då varför du inte ger något spel till din dotter, är det för att reklamen säger (jag har f.ö inte sett någon reklam som bara är riktad mot killar i det här, spelreklamer är ju ganska könsneutrala då dom bara visar hur spelet är osv) eller för att du anser att tjejer ska göra något annat?

Skrivet av theHarmlessWarrior:

1. Det är det de borde göra. Kanske har de inte på allvar testat ordenligt

2. Bra fråga. Enda svaret jag kan komma på är att de ansåg att NES var så pass tekninsk så att bara killar skulle gilla den. Första hemdatorn Apple 2 kom 1979 och NES kom 1985 till USA. Innan hem datorn så sysslade ju bara ingengörer med datorer och de va i många fall män. Man stämpeln kanske inte han försvinna från datorliknande saker innan NES skulle börja säljas. Man rikta alltså in sig på unga män. Och då ser jag hur könsroller kommer in i bilden.

1 ; Vilket kan vara pga den nördstämpel som länge har funnits (och att killar i regel har gillat teknik mycket mer än kvinnor, vilket är förståeligt då killar får lego när dom är små, tjejer får dockor).

2; Precis, män har uppfostrats och förväntas gilla teknik och kvinnor ska gilla leka med dockor och därmed förväntas hålla på med annat än att spela.
Det tar tid att bryta ner könsroller som har legat kvar i tusentals år, men det verkar ju ändras sakta men säkert då fler och fler kvinnor börjar gilla att spela och hålla på med datorn mer än att shoppa och sitta på msn


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Spel, om vi snackar om det stora släppen, riktar sig nog inte till en traditionellt kvinnlig publik. Att spela en manskärraktär, springa runt i en källare och skjuta zombiemöss är kanske inget som tilltalar den kvinnliga publiken i samma utsträckning som den manliga.

Detta med vad som är manligt och kvinnligt håller ju på att suddas ut mer och mer, se på greger exempelvis som helt oblygt använder man-smink och sportbehå när han tränar - inte min grej men inget fel i det! (You go girl!)


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Men eftersom spel är ganska(? nytt så finns det ingen förälder som kan säga att spel spelade bara pojkar när jag var liten. Alltså ger jag inte något spel till min dotter. Det enda som kan ha gett den uppfattningen måste vara reklamen

Frågan är då varför du inte ger något spel till din dotter, är det för att reklamen säger (jag har f.ö inte sett någon reklam som bara är riktad mot killar i det här, spelreklamer är ju ganska könsneutrala då dom bara visar hur spelet är osv) eller för att du anser att tjejer ska göra något annat?

Skrivet av theHarmlessWarrior:

1. Det är det de borde göra. Kanske har de inte på allvar testat ordenligt

2. Bra fråga. Enda svaret jag kan komma på är att de ansåg att NES var så pass tekninsk så att bara killar skulle gilla den. Första hemdatorn Apple 2 kom 1979 och NES kom 1985 till USA. Innan hem datorn så sysslade ju bara ingengörer med datorer och de va i många fall män. Man stämpeln kanske inte han försvinna från datorliknande saker innan NES skulle börja säljas. Man rikta alltså in sig på unga män. Och då ser jag hur könsroller kommer in i bilden.

1 ; Vilket kan vara pga den nördstämpel som länge har funnits (och att killar i regel har gillat teknik mycket mer än kvinnor, vilket är förståeligt då killar får lego när dom är små, tjejer får dockor).

2; Precis, män har uppfostrats och förväntas gilla teknik och kvinnor ska gilla leka med dockor och därmed förväntas hålla på med annat än att spela.
Det tar tid att bryta ner könsroller som har legat kvar i tusentals år, men det verkar ju ändras sakta men säkert då fler och fler kvinnor börjar gilla att spela och hålla på med datorn mer än att shoppa och sitta på msn

Ok


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Spel, om vi snackar om det stora släppen, riktar sig nog inte till en traditionellt kvinnlig publik. Att spela en manskärraktär, springa runt i en källare och skjuta zombiemöss är kanske inget som tilltalar den kvinnliga publiken i samma utsträckning som den manliga.

Detta med vad som är manligt och kvinnligt håller ju på att suddas ut mer och mer, se på greger exempelvis som helt oblygt använder man-smink och sportbehå när han tränar - inte min grej men inget fel i det! (You go girl!)

Hahahahaha


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av CastorFiber:

Spel, om vi snackar om det stora släppen, riktar sig nog inte till en traditionellt kvinnlig publik. Att spela en manskärraktär, springa runt i en källare och skjuta zombiemöss är kanske inget som tilltalar den kvinnliga publiken i samma utsträckning som den manliga.

Detta med vad som är manligt och kvinnligt håller ju på att suddas ut mer och mer, se på greger exempelvis som helt oblygt använder man-smink och sportbehå när han tränar - inte min grej men inget fel i det! (You go girl!)

Hahahahaha

Girlpower! Jag är på er sida!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

12
Skriv svar