Så var det där med tjuvarna (igen)

Medlem
Så var det där med tjuvarna (igen)

Som av en händelse så bråkar Kotaku med mig. Igen.
Dags att ge dem en egen kategori blogginlägg. För nu får det snart vara slut. De har inte alltid rätt, men ibland så gör de sig bara dummare än de behöver.

Jag ger er Kotakuhatardags 2. Dagens ämne:
Uncharted 2: Among Thieves, Multiplayer

Det har nu officiellt avslöjats efter diverse läckor att Uncharted 2 ska ha ett flerspelarläge. Jag köpte personligen min Playstation med LittleBigPlanet i åtanke, men fick ändå med mig Uncharted: Drake's Fortune hem först. Så jag vet att ettan är bra. Inget snack om saken. Vad jag däremot inte tyckte om spelet var att det saknades stöd för fler spelare än en. Men tydligen så är vi nu vid "en punkt i spelhistorien där man behöver flerspelarlägen". Kan någon berätta för mig när det mötet hölls och varför jag missade det?

Nu var det ju inte många-spelare-samtidigt vi var arga på utan Kotaku's klumpighet när det kommer till rapportering.

Det som Uncharted gjorde bra (och som ryktesvis del två kommer göra bättre) var kombinationen av ammunitionsutbyte mellan dig och ISKarna och terrängklättrandet. De vägde upp varandra bra och trots linjäriteten i klättrandet så var det tillfredställande att göra de båda. Nu närmar sig dock samarbetsläget bland tjuvar. Och då duger helt plötsligt inte klättringen bestämmer Kotaku.

När man tar sig igenom artikeln och inte är så upptagen med att dregla över det faktum som deklareras i rubriken så kan man uppfatta följande.

While cooperative platforming and terrain traversal may not sound like the online thrill you've been looking for, the intensity of the gunplay should more than make up for it.

När Naughty Dog kan utforska nya delar av ett samarbete mellan tre personer (det är ju nästan färskt tänkande bara det) så avvisar Kotaku det snabbt. Jag vet att publiken är stor del amerikaner. Jag vet att amerikaner är de som föredrar porr. Men att förkasta något som är en färsk idé i ett spel, exklusivt för en plattform där nytänkande dyker upp ibland? Skämmes Kotaku!

Men förutom att plattformande med tre personer hade kunnat sparka alla spels rumpor så gör Kotaku ett litet misstag till. De jämför spelet med ett annat spel. Och inte något som verkar vara ett bra exempel. De har att välja på:

  • ToeJam & Earl - del tre till Xboxen hade grymt samarbete.

  • LittleBigPlanet - allt som är konstruerat för >1 spelare är genialt.

  • Splinter Cell - använda sin kompanjonspion för att nå nya höjder, bokstavligen, är väl använt i Chaos Theory.

Och vinnaren är

Comparisons to Uncharted 2: Among Thieves online components will likely draw comparisons to another multiplayer hit: Epic Games Gears of War 2.

Varför? Varför jämföra det med ett hjärndött spel? Ett spel där det enda man gör som två enmansarméer är att någon gång återuppväcka den andre för att denne inte tryckt på "A" tillräckligt många gånger? Man byter inte ens ammunition på ett vettigt sätt (Resident Evil 5 var 'ok') eller behöver varandra på något sätt (Heavy-Medic innan smörgåsen kom) som har en betydelse för hur spelet fortlöper.Nej, plattformandet i Uncharted 2 hade kunnat bli en guldgruva, och det kan fortfarande bli! Men med kommentarer som den övre så underminerar Kotaku de möjligheterna, och jag anar att fler kommer slå följe. Jag vill också ha en världs-känd spelblogg till vilken spelutvecklare lyssnar. Då hade jag kunnat säga till dem att plattformande för tre är det nya svart.

Skjuta saker kan jag göra på min fritid.

#blogg


signatur

- Ät mig levande.

1
Skriv svar