Nyskaparanda, vad är det?

Inaktiv
Nyskaparanda, vad är det?

Då jag "recenserar" ett spel för mig själv brukar jag gå efter ett antal kategorier.

Spelets handling, återspelningsvärde etc
Designen/banutformningen
Dialog/interaktion mellan karaktärer
Grafik
Spelmekanik/fysik
Originalitet

Nu har jag säkert glömt någonting men det är inte poängen, vi fokuserar istället på den sista punkten.
Originalitet, vad är det för något?

Den beskrivning jag hittar är :
(lat. originalis, ursprunglig) är en egenskap av ursprunglighet, egenhet, nyskapande, urbild, urtext etc. Något är originellt om det inte kunnat utföras av någon annan, om det inte är en kopia, plagiat, bearbetning eller översättning av någon annans verk.

Då det skapats ett antal spel genom tiderna, hur kan man då undgå att kopiera ett annat spel i skapelseprocessen? Blir det svårare och svårare att hitta originella spel nuförtiden? Hur ska spelutvecklare göra för att komma på nya unika idéer? Hur funkar det då med inspiration, får man inte inspireras av andra spel?

Vad tycker den stora massan om då? Ska spelutvecklare fortsätta utveckla sin nisch tills domedagen kommer? (2012, 2036 eller 2599? Ditt val.) Och är de inte originella samtidigt som de är ytterst ooriginella då de fortsätter så? Är indieutvecklare mer originella än andra?

Nog med frågeställningar nu, hoppas ni får något litet att tänka på.

Min egen definition av originalitet är helt enkelt unikhet (Existerande ord?). Någonting som står ut från mängden då det finns en eller flera riktiga speciella aspekter inom spelet och det slutar aldrig förvåna mig
att originaliteten faktiskt aldrig tar slut! Sure, man kanske måste vänta en stund ibland, men dom där unika spelen kommer, det gör dem faktiskt.

Kommentarer, åsikter och kritik belönas troligtvis med ett svar eller med ett citat från ett slumpmässigt spel!

#blogg

1
Skriv svar